L

onsdag 19 juni 2013

I trädgården just nu

Igår måste varit bästa kvällen hittills. Så varmt så länge och knappt någon vind. Den lever vi ju annars med så gott som dagligen med här annars och min plan var efter jobbet att först och främst klippa gräset. Sen såg jag häckarna ut mot gången.
En gammal tradition i Paradisområdet, är att de ska vara klippta till midsommar. Så det gjorde jag igår. Liguster är det och jag har i flera år klippt den hårt och nu är den tät och fin, men ganska ojämn på höjden fortfarande. Från början stod det gul (!!) Ölandstok ut mot gången och så kunde jag ju, som alla förstår, inte ha det. 


Nödrensade även mellan odlingslådorna och konstaterade att jag har färdig dill. Utanför lådan då. Fröer som legat kvar i jorden sen förra året. Jag har även 2 potatisplantor i lådan med Bondbönor och en utanför. Även de från potatis som tydligen blivit kvar i jorden… Nåja, jag är inte så nitisk att jag plockar bort dem, vi får väl se vad det blir av det…

Detta är Stjärnflocka. Ganska så oansenlig ändå när man ser den på håll, men när man kommer nära, ett riktigt konstverk. Som jag visserligen sagt om många blommor, men frågan är om inte denna ändå tar priset.

Blomman är stor som en enkrona, kommer i en klase och den blommar om flera gånger om man klipper av de avblommade stjälkarna. Dessutom tar den lång tid på sig att slå ut ordentligt. Mkt Bra!
Den ljusare varianten kommer från Ma och Pa´s gamla trädgård och jag är extra glad för dem. Den mörka kommer från Sommarfamiljen och är ju för läcker den också.


Ett ”Ogräs” som nu blommar för fullt är Blåklockorna. De har en otrolig förmåga att föröka sig och dyka upp på de mest otippade ställen, men de är relativt lätta att rensa bort om man inte vill ha dem. Å andra sidan tar de inte så mycket plats och smälter in fint, så de allra flesta brukar jag låta stå kvar. Givetvis är de vita mina absoluta favoriter.

Ikväll skulle jag klippt gräset, krävs minst 2 gånger i veckan nu och ja, kanske ska jag kalla det klövermattan istället, men fick istället skynda mig hem innan åsk- och regnovädret kom. Himmeln är blyertsgrå och jag ska lägga mig tidigt. Go´Kväll

8 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder... underljuvliga.. :)
    Kramar och trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, de är tacksamma att fota ju! Klem

      Radera
  2. Jag ser verkligen fram emot att få se ditt paradis live. Snart så! :) Trevlig midsommar! Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, snart! :) Ha en fin midsommar du med, hoppas du kan hålla dig vaken, hihi Klem

      Radera
  3. Milde tid... Bara att hålla med Lingon "underljuvliga" foton! Stjärnflockan är verkligen en sevärdhet på nära håll, det tänkte jag också när den var med på bild på småvaserna (för det var väl en sån?).

    Måste också önska dig en Glad Midsommar!

    Kram
    Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var absolut en sån´i småvaserna och jag skulle kunna ta 100- tals bilder på dem! Tack och ha en fin midsommar du med, så roligt att du är här :) Klem

      Radera
  4. Så mycket vackra blommor! Och som det åskade och regnade igår. En blomma i kruka blev helt översvämmad hemma hos mig...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja, det var inte nådigt, fotade himmeln, som så många andra, men den var ju helt magisk! Klemar

      Radera