L

torsdag 20 juni 2013

Liten ros och stora buskar

Jag har en yttepytte fönsterbräda i köket och det är bara miniväxter, sådana man kan köpa ”överallt” för en tia eller så, som får plats där. Precis när jag flyttat ut, shopsade jag en vit Våreld/ Höstglöd (Kalanchoë) och liten ros, men knopparna på rosen torkade ihop och föll av, eftersom jag liksom inte kommit in i det att med den minimala jordmängden, krävs relativt mycket vattning. Men jag vattnade och fick belöning...

Sen började den växa på sig och nu känner jag att jag faktiskt vill plantera om den. Annars känns de väl kanske mest som en slit och släng- blomma. De 4 bilderna är tagna under en veckas tid, så den står länge också. Mkt Bra!


Utanför fönstret blommar nu den brokbladiga Prakttryn och det med besked. Den har alltid varit här och växer varje år som ogräs. Den står jag alltså och tittar på när jag diskar, sämre utsikt kan man ju ha.

 Senare i sommar kommer jag att få klippa den lite för att kunna komma förbi den och nå vattentunnan.
Ett år både glesade jag ur den och kapade den till ca 50 cm utan att den tog någon skada.


En bit in i trädgården står en mer vanlig röd- rosa som även den blommar fint nu. Mkt Bra!


Sen måste jag bara visa min fina ”Röda Clara”, som även den följde med köpet. Det står -68 på den, så jag förmodar att den är tillverkad då. Klart är i alla fall att den inte ser ut som dagens kantiga Clara.
Den fungerar alldeles utmärkt och jag vet ju inte hur många burkar den öppnat i sina dar´men en ny hade definitivt inte gjort jobbet bättre.


  Annars fortgår trädgårderandet. Allt ogräs mellan odlingslådorna är nödrensat, en del buskar klippta, bönorna har fått stöttor. Jag hinner inte med som allting växer nu, tyvärr även ogräset.

Och det har ännu inte lättat på jobbet, vilket bidrar till att jag har dålig koll på att det faktiskt är Midsommarafton i morgon. Normalt sett har jag liten tillställning i Paradiset, men i år blir det inte så, utan jag och Mr T kommer sannolikt vara själva här. Vilket inte är så dumt det heller. Midsommarfirande på Paradis- ställen är väldigt traditionellt och fungerar i stort sett likadant överallt. Man klär och reser stången på förmiddagen, sen är det dans, chokela´hjul, åla- lotteri  på kvällen, så även hos oss. Mkt Bra!

5 kommentarer:

  1. Ditt paradis är ett riktigt paradis och det är alltid lika fint med dina bilder.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Underbara blommor!

    Låter som en helt ok midsommar det också, är säker på att du blir ursnygg i Livingloving.

    kram

    SvaraRadera
  3. Ditt paradis är helt underbart. :)
    kramar

    SvaraRadera
  4. Så söt den lilla rosen på diskbänken är:)
    Hoppas att du kan vila upp dig ordentligt i helgen och vinn lite choklad tycker jag!
    Ha en riktigt trevlig midsommar!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Älskar dina bilder och du har den finaste trädgården och det finaste paradis som finns :-)
    Ha en härlig midsommarhelg och hoppas att solen lyser på dig :-)
    Stora kramar!

    SvaraRadera