L

måndag 15 juli 2013

En underbar historia

Om man känner att ens egen trädgård i Paradiset inte riktigt räcker till, kan man för en ringa peng hyra en odlingslott. Det finns ett 20- tal i ena utkanten av området och Mr T, A och jag gick dit och kollade häromdagen. Mest för att jag ville dregla lite till över de fina stockrosorna. Sen smidde jag och A planer om att dela en, men insåg ju ändå att vi nog får bli pensionärer först för att hinna med det också.. En roligt tur där vi hade lite trädgårdslektion med Mr T. Han kan inte så mycket om trädgård, men är intresserad och verkar vilja lära sig. Vad mig anbelangar, räcker det att han får styr på det här med att klippa häckar, så kan han hjälpa mig med det, men än så länge är han faktiskt inte betrodd med mer än Tujahäcken då det kommer till den elektriska klipparen ;)


 Vid en av de lotter som har så mycket Stockrosor, träffar vi på en dam i 70- års åldern med hund.  Hunden är rädd för karlar och sopbilar och började således skälla ut Mr T , som snabbt går därifrån.  Jag och damen börjar prata om just stockrosorna och jag pekar bort mot andra som är fina.  ”De är mina de med” Det visar sig att hon har 3 (!!) lotter.

 ”det var väl inte riktigt meningen. Jag köpte stuga när villan skulle säljas, men sen blev jag nykär och han ville behålla huset, så man kan väl säga att jag har 5 trädgårdar att sköta nu”. Hon strålar med hela ansiktet och på min fråga om mängden av Ringblommor förklarar hon ” jag har dem för att göra handkräm av, som jag sen ger bort till släkt och vänner. Den är mycket bra”. Sen förklarar hon processen med det. Det tar tid att göra handkräm….



Jag blir så imponerad! Det är inte lite jobb i t ex min trädgård och att sen ha 3 odlingslotter + en villaträdgård och dessutom odla för att tillverka…hur hinner människan? Sen måste jag säga att det strålande leendet när hon förklarade att hon ungefär vid millenieskiftet, blev nykär var helt ljuvligt att skåda. 


Jag önskar jag kunde visa er denna ljuvliga lilla dam, men det är inte rätt, jag tror alla förstår det.... Go´Kväll

5 kommentarer:

  1. Åh, vilken ljuvlig historia!
    Stockrosor är underbara men inte när man vill bli av med dem mellan plattorna! Vi hade ju sådana på Österlen.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men det är väl underbart:) Och vilken energi hon måste ha människan! Kram

    SvaraRadera
  3. Så mysigt med kärlek på äldre dar! Det låter dock tungt med så många odlingsställe men brinner man för det, är frisk och har tiden så why not?!
    Kram

    SvaraRadera