L

måndag 5 augusti 2013

Den Skånska slätten

Igår tog jag lite sovmorgon. För det blir ju inte mycket sömn nu på semestern med det här fina vädret. Utomhus hela dagarna, vattning på kvällarna och sen lite datande  på nätterna. För mycket bilder blir det och jag kommer vara så glad över att jag i höst/ vintert när det är som allra värst, kan titta tillbaka på den fina sommaren som är just nu. Nåja, det är väl i allra högsta grad ett I- landsproblem....

Igår eftermiddag åkte jag med Ma och Pa ut på den skånska slätten för att besöka Ma´s kusin. 


De bor fantastiskt fint här och har så gjort i 10 år. 



Lite bubbel och goda kex först. Inte dumt alls men bäst för de andra, då jag körde.


Sen har de det största Bigarråträd jag någonsin sett och vi plockade 4 liter på en kvart kanske..


Här satt vi sen och åt middag. Ett halvt inglasat uterum. Mkt snyggt!


Maten var också snygg. Och god. Smörstekt frukt kryddad med chili och serverad med Chevré.


Västerbottenpaj med kräftstjärtar..


och så Panacotta på vit choklad och med smultron och bigarråer.



Sen har de ett träd med dessa frukter... Är det någon som vet vad det är? 3 sekunder efter att jag skurit itu dem, började de mörkna, fruktköttet är alltså ljust och de luktar päron lite..
 

Mätta och belåtna styrde vi så kosan tillbaka till Metropolen och vi hade en magisk solnedgång att titta på hela vägen. Solen brann i rödaste rött, helt underbart! Go´kväll

12 kommentarer:

  1. Vilken snygg trädgård och västerbottenpaj är ju bara mums.
    Funderar på om jag skulle härma det där med spegelklotet, nåja huset ska målas klart först men sedan.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket effektfullt och tjusigt. Maten var underbar också! Klem

      Radera
  2. Mysig dag och käket ser fantastisk ut, slurp!
    Kvitten, eller rosenkvitten tippar jag att frukten är. Var dom sura/syrliga?
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar inte vara kvitten, googlade det. Stenhårda och inte ätbara, sura så det krullade sig i munnen... Klem

      Radera
    2. Fast jag tror att det är Kvitten. Dom är som du beskriver stenhårda, sura så det krullar sig. Barnen hade ett sånt träd på dagis och är uppväxta med dom äckliga äppleliknande sakerna (mitt mellanbarn kunde äta hur många som helst...)och jag kan säga att jag tror att det är Kvitten som härdat deras magar...

      Radera
  3. Men vad fantastiskt. Vilket underbart ställe...
    Kvitten chansar jag på också http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvitten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt fint. Skulle kunna visa massor, men vill inte "outa" dem för mycket bara..jag får kolla vidare om det ändå är kvitten i alla fall.. Tack och kram

      Radera
  4. Jag tror det är kvitten som de andra, då de ser ut som mina:) Vilken uppvaktning ni fick. Nu är jag hungrig, haha..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt uppvaktning. Försenad för ma 75 och pa 80. Mkt trevligt på alla sätt, Klem

      Radera
  5. Åh så underbara bilder och vilket ställe....älskar bilden när du plockar biggaråer. :)
    Kramar och suss gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag skulle kunna plockat hur mycket som helst! KLem

      Radera
  6. Åååh.... man kan bara inte säga annat!
    Vilket underbart ställe de har och maten ser ju otroligt god ut!
    Kram

    SvaraRadera