L

måndag 12 augusti 2013

Rapport från Paradiset


Det blommar fortfarande mycket i trädgården.bl a Höstanemoner av olika slag, fast mest den här vitrosa, invasiva sorten. Mycket bra mot framsidan och den vita färgen. Mycket bra överallt faktiskt. Tyvärr inget att ta in i vas, de vissnar tämligen omgående.


Hibiscusarna är dock favorit just nu, fast den blå-rosa verkar ha tappat stinget tillfälligt. Beror högst troligt på för lite vatten. Jag försöker att inte dalta med mina perenner med att vattna dem. Såvida de inte är nyplanterade förstås. Dehär har nog minst 20 år på nacken och jag klipper ned dem rejält vartannat år. 


Den blå- rosa. Något lägre än den vita, men mycket knoppar, som tyvärr slog ut och vissnade alldeles för fort i början. Nu är det mycket bättre, tack vare regnet häromdagen.



Men den vita! Slår nog alla rekord i form av höjd och blommning i år. Så ljuvligt fin med mörkt rött inuti. Jag uppskattar den till ca 2,40 m hög. Jag kommer dock att klippa ned den till hösten, mer grenar= mer blommor och helst då i en höjd man slipper böja på nacken för att se.




Sen är jag ju löjligt glad över att min Peace- ros trivs så bra. När jag köpte den, hade den en enda knopp. Nu har den 8 nya och de slår ut efterhand varje dag nu. Mkt Bra!


Solnedgångarna de senaste dagarna har också varit väldigt tjusiga. Jag ser det inte från Paradiset, men väl från Ma och Pa. Som här, från i fredags.


4 kommentarer:

  1. Tröttnar aldrig på dina bilder! Megafina! Och alltid lika skoj med dessa paradisrapporter. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Det är nästan det enda som är riktigt fint just nu, så då gäller det att fånga det.. ;) Klemar

      Radera
  2. Ååå vad fint du har det!! Vill köra ner och lukta lite, och krama dig igen :-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, har du möjlighet, är du alltid välkommen, det vet du. Hösten verkade dock anlända som igår tyvärr, nu är det blåst, kallt och regn :( fast jag ska väl inte klaga, såg ut som snö på bilden du lade ut ju.. SUCK Klem

    SvaraRadera