L

fredag 2 augusti 2013

Utflykt för Tapas

Nu är bondbönorna klara! Tänk att jag glömt att jag även satte röda. Av misstag faktiskt. Det var ju kallt i våras och allt kom ned i jorden mycket senare än normalt. När det så var dags, tog jag bara snabbt en påse i affären och kollade inte så noga på den. De gröna har jag fått av granne "Italienaren". Mkt Bra!


Så det blev en bra lunchsallad igår, med dem ihop med tomat, gurka, feta och dillolja!


Sen kom Mr T och han har tididgare uttryckt en önskan om att åka till Helsingborg. Där vi var i förrgår, men då bara för vidare transport till Danmark. Eftersom det dessutom var hans födelsedag, passade det extra bra.


Vi åkte in sen eftermiddag och gick längs hamnen med ett mål i sikte


Mjukglass, som jag efter 7 svåra år, dvs många försök, äntligen fick smakat förra sommaren. Då med Josanne, som introducerade mig för denna ljuvliga glass. Idag blev det Hasselnötsmjukglass. Det smakade ungefär som den där Nötcreme man köper i en liten plastförpacking. Helt underbart alltså!


Sen gick vi vidare och jag fastnade för de färgglada stolarna stenhårt. Ser ut som Tolix- stolar ungefär, i härliga färger.


Vid Gröningen svängde vi uppåt och såg en hel del fina hus och miljöer.



Jättefina planteringar överallt och de där bänkarna är inte heller fel..


På gågatan blev det sen tvärstopp. Hundratals ungdomar spelar tydligen fotboll nu i några dagar och vi "lyckades" pricka in precis när de paraderade förbi. Massvis med stolta föräldrar stod runtom också såklart.


Men målet var den här lilla pärlan. Där jag varit 2 gånger förut och verkligen gillar. Det känns på riktigt som att man är vid medelhavet någonstans. Miljön, maten och musiken gör såklart sitt till.


Så det blev Tapas som födelsedagsmiddag och vi var mer än nöjda!


Allt vi beställde in var väldigt gott, men getosten med valnötter och honung tog lätt priset. Så lätt egentligen och så otroligt gott. Mr T var helnöjd, så det var på alla sätt värt resan och Helsingborg är en trevlig stad. (säg som det är, det bär dig emot att säga det  p g a fotboll)


Idag har jag badat och varit på Metropolens andra strand nu ikväll, men det kommer i nästa inlägg. Nu måste jag sova, för i morgon ska jag upp lite tidigare än vanligt och då väntar nya roligheter. Go´kväll

13 kommentarer:

  1. Suss gott och vi ses snart. Jag blev alldeles hungrig av de sista tapasbilderna och måste ta en nattamad.
    kramkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahha, jag med faktiskt, tack för idag! Klem

      Radera
  2. Se där ja! Just där åt jag igår och kan ju bara hålla med dig om getosten!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst! Helt överlägsen, hoppas du hade en toppensemester, Klem

      Radera
  3. Vilka underbara bilder.
    Snygga skor förresten och bänkarna och ett par färgglada stolar skulle gärna få flytta hit.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla. Skorna reafyndades i Ystad och jag är väldigt nöjd med dem. Och nej, fina stolar och andra sittdon kan man nog inte få nog av, Klem

      Radera
  4. Hotel Maria är toppen och har absolut de godaste tapas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. La Roche i Metropolen duger, men dessa är bättre, Klem

      Radera
  5. Låter som ni hade en bra dag och Marias tapas har vi funderat på att testa ett tag. Får göra det en dag nu på semestern. Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut. Det är ju väldigt trevlig miljö också, klem

      Radera
  6. Men var hittar man glassen?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har 2 glasskiosker nere i hamnen. Den ena ligger borta vid det som jag tror kallas Gröningen, den andra vid båtarna. Klem

      Radera
  7. Mmm, bondbönorna och den där salladen du gjort måste jag testa!
    Mysig dag ni fick till i Helsingborg!
    Kram

    SvaraRadera