L

söndag 22 september 2013

Chili, Vitlök & Småvaserna

Det var väl ovanligt begåvat av mig att bara flytta två av pallkragarna igår. Det gjorde att det inte alls kändes så tungt med de resterande två idag. Ganska lagom tills jag var klar med det, kom sommarfamljen ut för att röja i sin trädgård och E kom in till mig i vanlig ordning.
Detta är en sättvitlök som kommer från  A´s syster. 


Den kom i jorden idag med hjälp av E. Mkt Bra!
Sen grävde jag upp perenner, delade, flyttade dem och hade mig. Fast det mestadels var molnigt och lite blåsigt, var det helt perfekt trädgårderingsväder


Kommer ni ihåg den lilla chiliplantan jag fick från Öland när Ma och Pa varit där?  Såhär har den vuxit. En hel hög med chilisar, men de som är röda är pyttesmå. De som skiftar i nästan svart, (almost black, haha) växer fortfarande och verkar bli väldigt stora. Det är märkligt, då det bara är en planta i krukan.


 Men. Moster K på Öland köpte också en  och hennes planta beter sig exakt likadant, så hon ska ta kontakt med ”uppfödaren” och kolla vad det är för skumma grejor vi fått. Jag har ännu inte testat någon, men det är bara en tidsfråga, eftersom jag fått tag på ett helt överlägset recept på inlagd slanggurka, där just chili ingår.


För kanske sista gången i år, satte jag nya blommor i småvaserna. Den där fina vita, murgröna och Kärleksört. De här ihop kan stå hur länge som helst. Mkt Bra!



Nu småduggar det lite och är kolmörkt ute, så jag tänder ljusen och gläds åt att MFF fixade till 3 friska poäng idag. 


Nu ska jag koka kaffe och vänta på att Bron börjar. Go´Kväll

4 kommentarer:

  1. Hejja M-iffiff och jag tittar på Bron här också, fast i Uppsala. :)
    Massa kramar och ha det så gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du med, förstod resan hem blev lite trixig... Klemar

      Radera
  2. Vilka läckra chilifrukter! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de röda är starka som f_n. Roligt att odlat dem själv iaf, Klem

      Radera