L

torsdag 19 september 2013

Folktomt

Jag är ganska ensam i Paradisområdet nu. Åtminstone i min del av området.  Det passar mig alldeles utmärkt, jag tycker om att i perioder vara själv, mindre social, lite mer introvert. Det behöver  inte betyda att jag går omkring och deppar ihop.


Sommarfamiljen flyttade hem när skolorna började, Italienaren är i Italien och Festprissen har också flytt fältet, om än tillfälligt. Jag får känslan av att sommargästerna  flytt och vi ”bofasta” är kvar.
Fast det är ju inte rätt, för ganska snart flyttar jag också och Bofasta kan vi inte vara p g a inget vatten under vinterhalvåret.



Härom kvällen såg jag på kvällsrundan att en av gångarna hade kräftskiva. Mkt Trevligt, men också ett av många tecken på att det obönhörligen går mot sitt slut för denna säsongen. De brukar avsluta sommaren så.


Cosmos- Rosenskäran och Zinniorna är i sin fulla prakt överallt nu. Det är många som har dem, jag har också haft Rosenskära en del år och tagit hem stora buketter efter att jag flyttat till Buren, då de fortsätter blomma tills det blir frost. 



Yttergrindarna är låsta och det är inte så svårt att gå kvällsrundan utan att träffa på en enda människa men det är också betydligt lättare att få tvättid, vilket är bra. (wow, du lyckades klämma in något positivt där…)


Ett annat tecken är de 5 maffiga Kastanjeträden uppe vid parkeringen. Nu spricker de taggiga skalen upp, ramlar ned och visar blanka, bruna Kastanjer som luktar lite multet.




Jag har inte så mycket mer att säga om det, jag är en sommarmänniska, så är det bara. Jag blir lite tystare denna tiden på året, men till skillnad från igår, var det en ren fröjd att gå kvällspromenaden idag. Inte en vindpust, sol och stillhet. blommor här och var och fruktträd som dignar av äpplen och päron. Vi är lyckligt lottade som får bo här. Go´Kväll

10 kommentarer:

  1. Jag förstår dina känslor till hundra procent, kan läsa dem i bilderna, känner så väl igen mig i dem... Fast ensam ÄR skönt ibland... Massa Kram från en annan sommarmänniska! :o)

    SvaraRadera
  2. Vedmodigt när det närmare sig kallare tider.....här i norr ingen "kyla" ännu .....det blommar fortfarande....pelargoner, prästkragar,rosor....men som jag snart reser söderut måste det göras "vinter" kommande vecka. Täcka över med granris, ljung på lämpliga platser, sätta lökar.
    Förstår du vill bo kvar så länge det går i Paradiset!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och idag lördag har det varit helt underbart. Förstår du längtar nu, jag har varit en del i Thailand och längtar alltid dit. Ja, inte på sommaren då men annars... Kram

      Radera
  3. Så fina bilder. Det är ju lite vemodigt när det tystnar och man ser hur naturen börjar skruda om. Men som du säger skönt tyst också. Förstår precis. Vi får ses snart igen och jag tänker plötsligt på fisksoppegrytan?
    Kramar och trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är mycket som vissnar och dör, men lite att skörda också ju. Fisksoppegrytan körde jag hårt med förra vintern, den är super! Klem

      Radera
  4. Hade jag fått bestämma hade det helt klart varit sommar i både hela maj och september. Oktober sensommar, november höst. December -februari vinter med tokmycket snö (fast januari kunde egentligen bara åka bort, eller jag:)), april bästa vårvädret. Vart kan jag överklaga?!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, håller absolut med, förutom att hösten kanske man´skulle kunna hoppa över helt? Januari är klart värst, så då gäller det att ha roliga saker planerade ;) Klem

      Radera
  5. Jag är med Fiona på ovanstående. Här i hålan finns det allt för mycket vinter:)
    Underbara bilder du delar med dig av..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och javisst, lite vinter är väl ok, runt jul och så, men sommaren slår allt! Klem

      Radera
  6. Ja det är väl så att sommaren är slut. Mina föräldrar är helt molokna för på campingen stängs vattnet o elen av nu på söndag den 29/9 och då är det ju slut. Fast jag tycker inte de ska vara molokna de åker ju till Lissabon i 14 dagar den 30:e.... Men jag förstår ju att det måste kännas kymigt efter en sommar som denna :-)

    SvaraRadera