L

lördag 21 september 2013

Lovely Lördag

Jisses vad jag har röjt i dag! I trädgården då, inte inne p g a för fint väder. Visserligen vaknade jag med migrän, men av den typ där det känns bättre att vara uppe och röra sig än att ligga kvar. 

Så jag knallade ut ,med mitt kaffe och njöt av solen och Höstsilveraxen som nu börjat blomma ordentligt.
Det är en verkligt ståtlig perenn. Över 2,5 meter hög och blomkolvar som är mer än 30 cm. 
Vita, fina blommor som doftar exakt som smultron. Lite problematiskt är att om jag ska nå upp och kunna lukta på dem, behöver jag något att stå på… Jag skulle tro att jag haft den en 3-4 år och den blir maffigare och maffigare varje höst. Helt klart en av mina absoluta favoriter


Bladen är mörkt vinröda hela sommaren och den är solälskande och vattenkrävande. Normalt sett, vattnar jag inte perennrabatterna, de får klara sig bäst de kan, men ett år torkade denna ut nästan helt och hållet, vilket resulterade i utebliven blomning, så nu får den extra vatten om det är mycket torrt. I år började blomningen lite tidigare än vanligt, jag brukar ha flyttat till Buren, så jag är extra glad


Den allra sista blomman på Stockrosorna har nu vissnat och när de är nedklippta, är Höstsilveraxen trädgårdens primadonna. Men de var någon enstaka blomma kvar, så de hamnade i vas tillsammans med Höstaster som också den nu börjat slå ut.


Sen började jag röja och det med besked. Igår förberedde jag genom att gräva igenom den bit av landet där potatisen växt. Sen flyttade jag 2 lådor. Det är ganska tungt. inte att flytta själva lådorna, men att flytta jorden.


Så det blev två idag och de andra två flyttar jag nog i morgon. Normalt sett, gör jag detta på våren, men  jag ville ha en liten "barnkammare" klar i en låda. Lika bra då att flytta alla.
I en av lådorna står nu mina små Lönnar, några nävor, några hallonplantor och annat jag inte vet vart jag ska sätta, samt ett träd jag fixat ihop idag av Pil. Ska bli roligt att se om det tar sig och blir som jag tänkt.


Bondbönornas skidor är kolsvarta och äntligen torra så de åkte upp allihop. Ska man använda dem som utsäde, vilket jag alltså tänkt, måste skidorna sitta kvar på plantan och torka. 


Mellan låda 1 och 2 klippte jag ned en hel del perenner. Kanske säger någon nu att man inte ska/behöver klippa ned allt på hösten och det är alldeles riktigt. Men jag gör det ändå, för på våren är det så väldigt mycket som ska i ordning, både inne och ute och ju mer jag gjort på hösten….ja enkel matematik. Fast de växter jag är mest rädd om och som fortfarande blommar, får stå kvar i visset tillstånd. Majoriteten av det jag har, växer som ogräs och skulle halva plantor frysa bort, gör det inget, det kommer ändå inte att märkas. Och just att det växer så bra är ett lyxproblem. 3 fulla vagnar till tippen blev det och sen plockade jag lite hallon.


Ma och Pa kom ut nämnligen och vi gjorde våfflor. Så härligt att sitta ute och fika på dem. Det gula är Passionsfruktscurd och det var helt perfekt till. Mkt Bra!


Nu är jag lite sådär härligt trött i kroppen och kommer att sova gott efter "mord I Paradiset" (dock inte mitt). Men jag längtar lite redan tills i morgon när jag ska fortsätta trädgårderingen och även sätta lite olika lökar. Go´Kväll


16 kommentarer:

  1. Jäklar vad du har slitit i dag! Mycket jobb med trädgård! Hallon är bland det godaste jag vet:) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det ju, men jag älskar för det mesta att hålla på. Gräva är väl kanske bland det tyngsta men hallon är ju belöningen! :) Klem

      Radera
  2. Den där våfflan....mmmmm........
    Här har köpts lökar för och grav!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bara doften när man gräddar dem..oslagbar! Klem

      Radera
  3. Våfflor som är bland det godaste som finns och du fotat så att jag skulle kunna grädda våfflor nu med en gång.
    Tyvärr har trädgården här blivit sorgligt bortglömd, vilket resulterat i att gräsmattan på framsidan är mer en pensé och krokusäng just nu. Jag skyller på husmålning och jobb.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns den känslan när jag målade om stugan. Hela tiden lite dåligt samvete för trädgården, som inte precis hanns med den sommaren, men så skönt ni kommer tycka det är när målningen är klar. Då tycker jag ni ska fira med våfflor! KLemar

      Radera
  4. Så otroligt gott det ser ut! Jag kan nästan känna smaken i munnen :-)
    Och Höstsilveraxen är verkligen stilig! Kul att kunna njuta av den på plats i Paradiset.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. M, smaskens.. Hela plantan gick inte riktigt att få en bra bild på, men det är väldigt tjusiga ja. Klem

      Radera
  5. Som du jobbat. Och våfflorna får mig att dreggla. :-)
    Kram från Rosens soffa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju en del att göra och så himla skönt att ha flyttat lådorna nu. Klem

      Radera
  6. Underbara bilder - särskilt den på den svarta mogna bönskidan.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, Klemar tebacks

      Radera
  7. Hade jag inte sovit halva lördagen så hade jag också hunnit med solen kanske...
    Du har verkligen legat i och våfflorna ser ljuvliga ut!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ja det var fint igår helt klart och arbetar man, får man våfflor som belöning! :)

      Radera
  8. Vad flitig du är! Underbara bilder som alltid.
    När blir det dags för buren?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, jag tror jag flyttar hem till nästa helg, det beror lite på vädret.. Klemar

      Radera