L

tisdag 29 oktober 2013

Kalkbrottet på Limhamn

I lördags hade vi 16 härliga grader. Mycket lämpligt, eftersom det bokats in en tur ned i Kalkbrottet på Byn.
En 2- timmars tur kräver energi, så vi möttes upp en timme i förväg för att ladda med Widerbergare, som Fiona plockat upp på vägen. Mkt Bra och såhär glada var vi! 


2 karlar var med oss också, Mr T och Fionas busunge. Totalt var vi väl en 25 personer och 2 guider.


Det är sannerligen mycket man inte vet, men att det simmat både hajar och krokodiler där nere, hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig. Tydligen kan man fortfarande hitta hajtänder där, men vi hade ingen tur med det alls. 


Överhuvudtaget var guiderna väldigt bra och hade både rolig och intressant information att dela med sig av. Här är t ex ett av Metropolens vattenfall. Samtliga finns i Kalkbrottet och detta är tredje högsta om jag inte minns fel.


En vagn, ett lok och lite räls är det enda som sparats sen brottet användes aktivt.


I brottet finns b l a många ovanliga växter, en Berguv, Pilgrimsfalkar, Rådjur, Fladdermöss och inte minst en ovanlig Padda. I sjön ål och säkert någon mer fisk också. Vi såg en hare, men kaniner kan inte bo där,  det är helt enkelt för hårt för dem att gräva hål.


Det finns även gammal grafitti och den perfekta lokalen för megafesten, men den är i så dåligt skick nu att det kommer rivas inom den närmsta framtiden och vi fick inte ens gå in.


Det är väldigt svårt att fota, men när vi är som längst ned det går att komma, är vi 65 meter under havets yta.  Man måste dock hålla sig på vägen. Rasrisken är stor och den ”grå” marken t v nedan är faktiskt kvicksand. Fältet man ser till höger kan vara råg, men jag är inte helt säker. 



 Moln varvat med sol, gjorde det hela väldigt dramatiskt också, men fast det blåste en del, var det helt lugnt nere i brottet.


Det är så stort och så häftigt att gå ned där! Nu är det ju höst och inte mycket som varken blommar eller växer, men jag tror inte det spelar någon roll vilken årstid man går dit, det är lika imponerande ändå och jag kommer helt klart gå ned där igen. 


Till våren kanske, eller om det kommit snö när de går sista turen för i år, den 8:e December. Go´Kväll

10 kommentarer:

  1. Men vad vackert! Och så trevligt sällskap på det:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett väldigt udda landskap och visst hade jag toppensällskap! Klemar

      Radera
  2. Svar
    1. Tack, ja där var tacksamt att fota nere, Kram

      Radera
  3. Alltså!
    Vilken underbar dag! Jag är så himla glad att du lockade ut mig på detta. Verkligen värt ett och flera besök, dessutom med så förträffligt och trevligt sällskap:)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst och mackorna gick ju inte av för hackor de heller! Klem

      Radera
  4. Snygga bilder! vilken härlig dag ni fick :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja vi hade verkligen tur! kramar

      Radera