L

torsdag 3 oktober 2013

Kotte

Jag var ju så glad för den lilla, lilla igelkotten som höll till i min trädgård, bestämde att det var en ”han” och kallade honom helt enkelt för Kotte. Så jag blev faktiskt orolig härom veckan, när jag såg honom ligga helt stilla i solen. Bilden nedan är dock inte från då. Jag prioriterade att "fixa till" honom istället för att hämta kameran.
Väldigt, väldigt stilla och inte flyttade han på sig heller när jag gick förbi. Med en klump i magen, satte jag mig på huk och tittade närmare. Tack och lov andades han!!


Googlade och kom fram till att han sannolikt låg där för att han blivit nedkyld på natten och ville få upp kroppstemperaturen, men han verkade väldigt hängig, så jag tänkte jag gör som de gör på film, när människor är lite halvt avtuppade.
Hämtade således en skål med vatten och blaskade lite på nosen på honom.
Det var väl inte jättepopulärt kanske, men han reste sig i alla fall och knallade iväg en bit. Fast jag var ändå orolig, han verkade slö på något vis…

Så sista kvällen jag sov i Paradiset, såg jag honom pigg och kry igen ätandes på vad han nu äter i mina rabatter. Så himla glad jag blev! Jag vet inte, men det är något särskilt med dem, så otroligt söta och roliga.

Vilket fick mig att  tänka på när jag hade bo 2009. Hittade lite bilder från den sommaren och såhär såg det ut då. Inte så konstigt att man inte fick mycket gjort då. Vi kunde sitta hur länge som helst och bara titta på de 4 ungarna.


Halva gången var engagerad och vi köpte kattmat i skift som vi matade dem med.



På min uteplats, fanns då en Klätterhortensia som slingrade sig upp på väggen, vilket är jättefint men o-bra på trähus och när jag sen målade om, grävde jag upp den. Under den busken bodde de i alla fall.


Sen började de ta sig ut och försvann tillslut. Lite sorgligt, men det är ju så det ska vara.


I kväll är det mat- TV för hela slanten. Och mitt grytskåp är nu så rent att man skulle kunna servera maten direkt på hyllan. (varför i hela världen skulle man vilja göra det?) Go´Kväll


14 kommentarer:

  1. Skönt att kotten mådde bra! Det är verkligen nåt speciellt med dom små liven:) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det, fast odjur och taggar, vill man bara ta upp dem i famnen på något vis, Klem

      Radera
  2. Så vansinnigt söta😀
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. M, de var helt ljuvliga, Klem

      Radera
  3. Hoppas Kotte klarade sig, jag tror bestämd att han gjorde just det. Himla söte de små...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och nu är det varmt men mycket dagg, så det ska nog inte vara någon fara. KLem

      Radera
  4. Åh så söta. Gniffegniff... :)
    kram

    SvaraRadera
  5. Dom är så söta att jag fullkomligt smälter:))
    Och nästa gång jag hälsar på i Buren så kan vi väl äta något från hyllan i grytskåpet!:)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, går det bra med sushi? ;) Klem

      Radera
  6. Helt underbart ljuvliga är de.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen, helt underbara.. Klem

      Radera
  7. Älskar kottar och vi brukar ha som bor här.
    Och vilken lycka att få ha en hel hög såna små taggbollar att njuta av! Förstår att ingen fick nåt gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lycka att ha dem nära, helt klart! Klem

      Radera