L

söndag 20 oktober 2013

Repris

Det gäller ju att passa på när ljuset fortfarande finns kvar och vädret tillåter, så i fredags blev det  havet igen. Favorit i repris alltså...


Snart får jag dock gå till Ön istället om jag ska se själva solnedgången


Kajen är äntligen öppen hela vägen bort till Ön och det börjar bli riktigt fint där nere nu. Jag hade f ö inte haft några som helst problem med att bo där uppe på toppen och bara ha havet framför mig..


Månen var stor och full, vilket alltid är facinerande att se. Precis som allt skrot som samlas i högar allteftersom det rivs i den gamla fabriken


Ett landmärke i Metropolen, den gamla cementfabriken rivs alltså nu och det går fort, fort.


Fortfarande är det inte bestämt huruvida det ska bli lägenheter i en av silosarna, men hur fräckt om det blir verklighet!


Nästan framme på Ön och äntligen fick jag se banan "in action". Det såg kallt ut, men väldigt roligt att titta på. Vad jag förstår, är detta en fast installation



Påväg upp mot byn igen, på Övägen, arbetas det nästan dygnet runt. Här ska bli äldreboende


Det hade inte varit dumt att få komma innanför stängslet, men det lär inte hända fler gånger. Sist det var öppet för allmänheten att se den gamla fabriken, var det långa köer hela dagen.


I mitt tycke, ett riktigt bra sätt att inleda helgen. Nu är det redan Söndag och jag har precis sett MFF ta 3 fina poäng. Guldet är nu väldigt, väldigt nära. Mkt Bra!




6 kommentarer:

  1. Så fina bilder och vad konstigt det känns att cementfabriken rivs. Den känner ju till och med jag till som är utböling. :)
    kram
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är lite skumt, men jag är inte så nostalgisk just i detta fallet, det kommer bli väldigt fint där! Klem

      Radera
  2. WOW! Vad det hänt saker på Ön sedan mina föräldrar flyttade 2003... ja 10 år sedan nu. När de flyttade dit fanns det 4 hus där... på bild nr 2 ser man huset de bodde i. De bodde i Sundholmsgatan 44 längst ut o längst upp. De hade en läcker altan på 30m2 på 6:e våningen. Fina soldagar var det härligt. en blåsig höstdag inte lika härligt.
    MEN bron byggdes ju när de bodde där min pappa tog bilder varje söndag och det är roligt att jämföra hur snabbt det faktiskt gick att bygga en bro. Minnen o jag inser att jag måste dit igen snart.

    kram och tack för att gu framkallar alla dessa härliga minnen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, ja jag minns det faktiskt när det bara var de där 2 husen. Hotellen kallade vi det, för de såg ut så. Nu byggs det rejält och det kommer bli väldigt fint om man ska tro på de bilder man redan sett. Jag dokumenterar Cementa som en galning, för det blir ju jättekul att ha sen när det är borta.. Kramar!

      Radera
  3. Är allt lite sotis på er som har havet så nära:) Och grattis till 3 poäng! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nice och nu när jag bor i Buren är det alltså gångavstånd. En positiv sak ju! Klemar och måtte det gå snabbt tills det är sommar igen!

      Radera