L

torsdag 7 november 2013

Bästa middagen!

I lördags var Ma och Pa hemma hos mig på middag. Eftersom maten den där matlagningskvällen för någon vecka sedan blev så lyckad, gjorde jag både samma förrätt och huvudrätt.

De hade underbara limefärgade liljor med till mig och vi glögg-premiärade. En favorit hos mig bland de alkoholfria, Chili/ Choklad. Rekommenderas å det bestämdaste!


Förrätten med pilgrimsmusslor skulle jag kunna äta alla dagar i veckan. Särskilt Parmesanaiolin. Så jädrans gott och ganska lätt att göra. Recepten är beräknade för 4 personer.


Aiolin kan man med fördel halvera receptet på om man inte är fler än 4, det blir en del. Detta är inte svårt, tänk bara på att ha alla ingredienser i samma temperatur bara, då skär det sig inte.


Äpplesalladen är ljuvligt fräsch och god. Inga konstiga ingredienser mer än att det låter skumt med ärtor och äpple ihop, men det fungerar bara så. Himla. Bra!



Biff kan man välja själv, jag använde Entrecote denna gången, men t ex ryggbiff går lika bra. Igen, inga konstiga ingredienser, men så supergott. Vill man ha pommes till, rekommenderar jag Jumbofries från Lidl. Utan att överdriva, smakar de precis som nyfriterade, fast de tillagas i ugnen. Mkt Bra!


Nu blir det tyst ett par dagar p g a miniweekend hos Tigern. Jag längtar! Go´Kväll

10 kommentarer:

  1. Oh mamma mia vad gott det ser ut. Ha så mysigt med Tigern och hälsa så mycket!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är faktiskt en vinnarmeny. Klart jag hälsar, Klemar

      Radera
  2. Å får jag komma nästa gång det bjuds på sån finmiddag ;) den glöggen gillas även här på Hornsgatan.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen närhelst du vill! Kramar

      Radera
  3. Vad gott det ser ut! Det vattnas i munnen. Är glöggen väldigt söt i smaken? Choklad har ju en tendens att vara det.

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, faktiskt inte. Tycker näsan den är mindre söt än "vanlig" glögg, men med tydlig chokladsmak. Kramar

      Radera
  4. Hälsa Tigern o kissarna....vad kul att ta en tripp till Oslo.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag absolut och det ska bli så kul. Har aldrig varit där.. Kramar

      Radera
  5. Mums vad gott det ser ut att vara. :) Missa inte tävligen på min blogg med tanke på jultemat den har. ;) Kramis

    SvaraRadera
  6. Har en sån glögg hemma, lär väl öppna den och prova:) Ha det så trevligt i grannlandet! Kram

    SvaraRadera