L

tisdag 12 november 2013

På Finbesök - del 1

I fredags morse for alltså jag och Fiona iväg till Oslo. Efter viss förvirring, hittade vi varandra på tåget och faktiskt utan några vidare missöde, befann vi oss plötsligt på Olso S. Mkt Bra!



Där kom Oslos finaste Tiger och mötte oss. Så himla härligt att se henne!

Framme på ”Casa Tiger” träffade vi de här 2 godingarna också. Ingen bild kan göra dem rättvisa, helt underbara båda två är de.



Sen blev det norsk lunch i form av Rømmegrøt, flatbröd och goda tillbehör. Jag gillade det, mjukt och syrligt liksom men lite socker, kanel och smör krävdes helt klart. 

Efter det drog vi ned till spårvagnarna och åkte till Ekebergsparken.  


Högt belägen vid en stor restaurang och i dagsläget med drygt 30 skulpturer. Den invigdes i slutet av September och är en hyllning till kvinnan



Vi fick också se Den underbara kvällshimmeln. Helt magnifikt!

Sen promenerade vi nedåt med Oslo Barcode som första stopp. 


En samling häftiga byggnader, som bildar en riktigt cool skyline och jag tror inte jag överdriver om vi tog ett 100- tal bilder där… Blogger har tramsat här, de 2 understa är mycket mörkare och inte fullt så färgglada i verkligheten...




  Vid det laget var det mörkt och när vi nådde Operan, stannade vi till där för lite vätskekontroll och chokela´. Väldigt häftigt bygge, som verkar utnyttjas väl av Osloborna´. 


T o m toaletterna är i en klass för sig


Vi satt väl där inne en bra stund innan vi gick upp på taket. Ja, inte på toa då, men i restaurangen..


Där har man givetvis en riktigt fin utsikt över fjorden, men det vi gick mest igång på var skuggspelen som blev på väggarna. Som f ö inte är blindskrift, fast det kanske kan tyckas så vid första anblicken. 



Efter att ha Roat oss där en stund, gick vi tillbaka mot Tigerlyan och där åt vi sen underbar middag. Lax och chokela´fondant. Inte illa på en fläck. 

Hon kan hon, Tigern!
(vissa delar av familjen är lite krassliga just nu, så därför kan jag vara lite dålig på att lämna spår hos er, men jag återkommer)

7 kommentarer:

  1. Har aldrig varit i Oslo trots kusin som varit bosatt där länge. Men nu blev jag sugen. Ser ju jättefint ut! Kram

    SvaraRadera
  2. Ser jättetrevligt ut....jag har heller aldrig varit i Oslo.....
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig liten tripp! Svårt avis på er alla tre ;)
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Det där verkar ha varit hur trevligt som helst.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Ser ut som ni haft det alldeles toppen! Nu väntar jag på mer:)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Wow vilka bilder och vilken helg. Vilka missar? Så söta.
    kramar och suss gott

    SvaraRadera
  7. Wow, Oslo is lovely and unexpectedly very modern. It looks like it was a wonderful weekend together.
    Kramar,
    Karen XOXO

    SvaraRadera