L

söndag 1 december 2013

1:a Advent på Byn

Sådär. Adventsljusstaken färdig. I grevens tid får man nog säga. Normalt sett har jag handlat ljus, piffat och satt fram den i alla fall en vecka i förväg, men faktiskt inte hunnit i år. 
Ljusen är något lägre än vad jag brukar ha p g a högre var slut i affären, men i exakt den tjocklek jag gillar bäst. Inte helt smala ljus och inte för tjocka. Mkt Bra! Fatet är samma som några tidigare år och håligheten är fylld med grovsalt. Övrigt piff är återanvändning från förra året.


Datumljuset köpte jag däremot ovanligt tidigt och det är såklart också tänt. 


Vid 15- tiden såg jag att himmeln hade fint ljust och gick iväg ned till småbåtshamnen. Sen tillbaka upp mot torget och julmarknaden. Små bodar, mycket folk, tal och storband. Himla mysigt faktiskt.


Himmeln hade fantaskiska rosa stråk. I bodarna mycket lokalproducerat eller från affärerna uppe i Byn




Sen drog jag mig uppåt affärsgatorna en sväng.


Butikerna är öppna och utanför säkert ett 10- tal bjuds det på Glögg och Pepparkaka. Det är också tävling där Byborna får rösta om det finaste skyltfönstret.


Denna blomsteraffär brukar ligga högt och de har alltid superfint i skylten. Dock handlar jag nästan aldrig där, sortimentet är liksom inget för mig, men fint utanför det har de.


Vågat och Schöönt ligger nog bra till i år. Hur mycket fint som helst. Särskilt Walthergrejorna såklart!



Men frågan är om inte Eriks tar hem det i år. Ugglor förstås och härligt vitt i det ena.


Fullt med renar och färg i det andra. Och ni ser vad de skyltar med…



Sen gick jag hem igen och så kom brorson L på middag lite sådär spontant, så det har varit en fin första advent. Mina Amaryllisar slog ut precis idag också. 



Go´Kväll

10 kommentarer:

  1. Vilket mysigt skyltfönster det med Odd Mollykuddar och pläd.....de vann nog!!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ja det var mysigt, men jag vet faktiskt inte vem som vann. Klem

      Radera
  2. Myspysdag med andra ord. Jag gillar julen mer och mer. :)
    De där walther änglarna som är veckade...jag vill ha en men vet inte om den ska vara gul eller grå? Kul att pläden finns nära till hands. Ja, en kommentar med kort meningsbyggnad men så blir det ibland.
    Massa kramar
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och för att göra det ännu svårare, finns änglarna även i vitt. Mycket tjusiga och jag är också sugen på en. Tror de har på Illum Emporia också, Klem

      Radera
  3. Fina bilder och kul att få haka med på din tur, speciellt som jag skippade julskyltningen här i år. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag missade vår här förra året, så i år var det dags, Klem

      Radera
  4. Så mysigt det ser ut. Tänk att vi bodde så nära varandra utan att veta om det om du nu bodde där 2007-2008 dvs. ;) Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skumt. Jag har bott här i 10 år nu och trivs ypperligt, klem och vilka fina bilder ni fått på er!

      Radera
  5. Jag orkade inte heller någon julskyltning och tackar för turen! Och visst vann väl ugglefönstret :)
    Kramar

    SvaraRadera
  6. I have thoroughly enjoyed visiting the shop windows and Christmas decorations in your town. There is a lovely warm feeling to it all.
    Thank you for sharing.
    Kramar,
    Karen XOXO

    SvaraRadera