L

lördag 14 december 2013

Familjen Fisher

Jag har inte sovit som jag borde på hur länge som helst. Alltså. När jag väl lagt mig har jag sovit som en stock, trots att jag fortfarande ligger i en hopfällbar extrasäng, men jag har inte kommit i säng i tid. För man hinner ju bara så och så mycket på kvällarna, helst nu när det julfixas ”en masse”.
Den familj som nu hållit mig sällskap/ vaken i julstöket och ibland allt för sent in på nätterna är nämligen The Fishers. I ”Six Feet Under”.


Kort kan man säga att det handlar om familjen, deras begravningsbyrå, livet i allmänhet och döden i synnerhet. Den tar på ett väldigt påtagligt sätt upp detta ämne, som vi kanske ändå inte pratar om så värst mycket.


 I går såg jag det absolut sista avsnittet och nu känns det allt lite tomt. Då var jag ändå inte särskilt imponerad från början. Det tog ca 3 avsnitt innan jag var fast och den liknar inget annat jag sett. Jag har ju levt med dem länge nu och kommer faktiskt att sakna dem. 5 säsonger innehållande 63 avsnitt blev det och om ni mot all förmodan missat denna, rekommenderar jag den varmt.
Så himla smart, rolig, intressant och gripande. För att inte tala om skådespeleriet. Framförallt mamman och dottern i familjen är totalt outstanding.
I ”special features”- delen är riktiga begravningsentreprenörer intervjuade och de vittnar om hur realistisk serien är och hur lite ”folk” egentligen vet om hur det rent praktiskt går till när någon dör. För i varje avsnitt är det någon som dör. På de ibland mest märkliga vis men också av stroke, bilolyckor, ålder etc. Det blir sällan obehagligt, mer intressant. Sorgligt också förstås, men humorn tar ofta överhanden.
Några pajsingar undrar ni kanske? Tja, vad sägs om de här två. Fungerar utmärkt för min del…



En hel del serier har det blivit genom vinterhalvåren och det är omöjligt att rangordna dem p g a alla är olika, men det skulle inte förvåna mig om jag rätt vad det är, börjar om från början och ser alla avsnitten igen. Bara för att få njuta av de duktiga skådisarna och snygga fotot. Och finalavsnittet är det bästa jag någonsin sett ihop med finalavsnittet av Sopranos då. Kanske t o m bättre. FANTASTISKT!!!
Har någon sett denna, skulle jag gärna höra vad ni tycker?

Idag är det Lördag och när detta publiceras, är jag på konsert. Igen. Go´Kväll

6 kommentarer:

  1. Jag gillar också den serien. Härligt skruvad:) Ha det så trevligt på konsert! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sorgligt och tomt att den är slut, Klem

      Radera
  2. Jag har sett hela serien och den är underbar. Sen kom ju Dexter, som tur var så man slapp sakna iaf honom. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Dexter kvar, men känns tveksamt om den slår 6 feet.... Klem

      Radera
  3. Såg den när den gick på tv, var ett måste då.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt underbar och Nate liksom.... i alla fall de första säsongerna! Klem

      Radera