L

måndag 2 december 2013

Jul på Malmö Opera

I torsdags var jag på Malmö Opera, eller Stadsteatern, som nog de flesta Metropolbor säger fortfarande. Åtminstone ibland. Det var genrep på ”Manon”. En opera som det endast spelas 9 föreställningar av. 3,5 timme lång inkl. 2 pauser.

Manon är livsglad och har öga för lyx och flärd, men också för vacker för sitt eget bästa och skall därmed skickas i kloster. På perrongen träffar hon emellertid en man, stor kärlek uppstår och hon följer med honom till Paris. Där går det mest utför kan man säga, för att göra en lång historia kort. Slutet är tragiskt, men vackert, liksom hela förställningen. Jag tror inte jag sett dess like någonsin. Varken gällande kostym eller dekor.

Tyvärr får man inte fota under föreställningen, så det blir istället lite ajfånbilder från en julpimpad Malmö Opera.



Jag skulle lätt kunna gå och se den igen. Det är verkligen speciellt med Teatern i allmänhet och Opera i synnerhet.

Jag har inte läst några recensioner, men utan att på något vis utge mig för att vara expert, måste man bara gilla detta! Så skulle ni ha möjlighet, gå för 17 och se den! I morgon visar jag nog Metropolen i juleskrud. Go´Kväll

6 kommentarer:

  1. Wow vad det lät spännande. Jag såg lite av kostymerna förra helgen när vi var där, så ett frö finns att gå dit. :)
    Kramar och trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, kan du så tycker jag absolut du ska, den var fantastisk! Klem

      Radera
  2. EN av mina vänner har en roll i den operan. Daniel Hällström och har sett av resentionerna att han gjorde rollen bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt! Alla var duktiga, särskilt solisterna som sig bör, Kramar

      Radera
  3. Låter mycket spännande och visst är det nåt speciellt med den teatern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju svårt att återge sådär på några meningar, men som du säger, bara bygget är ju speciellt i sig, klem tils i morgon

      Radera