L

måndag 23 december 2013

Juletur nr 2- (en tradition?)

Såhär såg jag ut igår morse. Dagen efter julemyset. Men det var bara att sätta på kaffekokaren, hoppa i duschen och försöka göra sig presentabel, för jag hade buss och tåg att passa som skulle ta mig till Josannes by. På tåget, som f ö var nästan smockfullt, fanns lite ovanligt passande litteratur som någon lämnat efter sig. Mkt Bra!


Som vanligt när jag är där (och behöver gå på toaletten) blev det dass- bild.


Sen satte vi oss på en lite julpimpad båt och for över sundet för att gå på julmarknad. Precis som förra året och då är ju frågan om det krävs 3 gånger för att något ska vara tradition? 


Hann dock inte ens ut från stationsbyggnaden, eftersom det var lite julemarknad där och vi båda fastnade stenhårt för ett par muggar. Men förnuftet (och jag!) tog överhanden, så vi knallade vidare utan inköp. Faktiskt var vi tillbaka och kollade på dem en gång till, men även då besinnade vi oss.


Finaste blomsteraffären spanades in och jag säger bara att de är grymma med blommor och växter de där danskarna. Det kan jag faktiskt ge dem.



Andra stoppet blev Lisbeth Dahl och här blev det köp. Liksom förra året och av samma karraktär. 40% på alla julsaker. Mkt Bra! Sen styrde vi stegen raskt vidare...


..mot själva julmarknaden, där vi, liksom förra året drack varm chokela´med grädde och rom. En pannkaka med sylt kändes som ett bra komplement till det p g a ingen frukost för någon av oss innan.


Vad som däremot var helt olikt förra året, var vädret.  Då kom det någon synnerligen obehaglig nederbörd i form av snö-hagel- regn. I går strålade solen och julstämningen var på topp


Små bodar med försäljning, julgransshopsande och minirallybana. Hur mys som helst.


Men det var p g a det dåliga vädret, jag hittade Henning och vi tänkte att det kanske var samma fina rea hos hans "uppfödare" i år? Det var det faktiskt och jag fick fatt på en klapp till julkappsspelet på Julafton minsann. Finns dock en och annan deltagare som läser här, så jag kan inte avslöja vad det var.


Fåglar gillar jag mycket och har samlat på mig en hög till granen genom åren. De vita fina har jag några av och de köpte jag f ö på Udda Tina.


Efter några affärer till som man blev lite knäpp av, bra rea har den effekten på en en märkte vi, så var det dags att äta. Och nej, inte på samma ställe som förra året, men väl samma mat. Åtminstone för Josanne. Jag åt en schnitzel med helt underbar himmagjord svampsås.


Och här ser man varför vi krälade på golvet när vi var på rätt sida sundet igen. De helt underbara Påfåglarna vi shopsade på Lisbeth Dahl. 2 skulle med mig hem och vi tänkte att de kanske ville konferera lite innan de skildes åt. 


Naturligtvis shopsade jag även tejp och ljus. Det vore konstigt annars när det är så fina i kombination med bra rea.


Så jag tycker nog det är tradition. Fast det bara var andra gången vi gjorde denna tur i juletid. Och det är också en tradition av den typ jag gärna håller fast vid, för det var en toppendag på alla vis.

Idag har också varit en bra dag. Jag har varit ledig och skrotat runt på stan med Mr T. Vi har även ätit rester från julmyset i fredags, kollat julfilm och bytt julklappar. Mkt Bra! Hoppas ni har det bra så här dan´före dan´Go´Kväll

3 kommentarer:

  1. Vilken fin dag! Jag har inte varit på julmarknad i år, inte sådär riktigt liksom. Hoppas du haft finaste kvällen och myst. :) Jag tror inte jag behöver fråga det förresten. Det är ju jul!
    Storklemen och vi hörs i morgon.
    <3

    SvaraRadera
  2. Helt klart en tradition, en gång räcker när det är något bra, kul, mysigt tycker jag och Tackar samtidigt för bästa sällskapet! Hoppas din julafton blir kanonbra! Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig dag ni haft:) Och påfåglarna är ju helt bedårande!
    Kramar

    SvaraRadera