L

tisdag 3 december 2013

Richard & Metropolen i juleskrud

En vecka med bio, teater och konsert avslutades I lördags då jag, Mr T och väninna M var på Blå Båten och såg Richard Lindgren. 

Det var mitt första besök där och jag gillar konceptet.

 Det är helt enkelt picknick. Man tar med egen mat, dryck och annat man kan tänkas vilja ha, sen sitter man vid långbord och njuter av underhållningen. Vi hade Glögg och Pepparkakor, Sushi, vin, ost och kex. Mkt Bra!

Jag ska inte tjata om Richard, det finns ju en anledning till att jag ser honom så fort tillfälle ges och det var precis lika bra som vanligt. Simon, som spelar banjo är ung men mycket duktig och de kompletterar varandra väl.


Efteråt åkte vi hem till M för kaka och kaffe, sen sprang klockan iväg något fruktansvärt och när jag gick mot bussen, vid 02- tiden, kunde jag njuta av en nästan folktom gågata, som lyser otroligt vackert nu.
Hissen på fd Sheraton lyser röd, träden står på andra sidan vägen mittemot hotellet och i år har de enhetligt ljus istället för de hemska röda och blå lampor de haft tidigare år. Mkt Bra! (fast det är ju en smaksak!!)

Här är gågatan från Triangeln sett uppemot Gustav Adolfs Torg. De här kristallkronorna hänger på flera ställen och är bara så fina, fast jag annars kan ha lite svårt för det där kalla ljuset.


Längs hela kanalen, runt torget, vid Malmö C och säkert på fler ställen, står de här underbara träden.

De ihop med kristallkronorna är helt klart mina favoriter.

På själva torget har vi Paketen. De fina lysande paketen, som i år hittas i ett nytt träd. Mycket bättre än det förra faktiskt.

Sen är ”nordpolenbyn” tillbaka med ännu fler vita granar än förra året. Pingvinerna och renarna är såklart också på plats.


Överblick över torget. På var sin sida om trädet som är helt inklätt i lampor, hänger i två andra träd, lysande istappar som liksom rinner nedåt, men det är helt omöjligt att fota. I alla fall för mig.


Det som inte är med på bild, är de 100- tals marschaller som varje dag fram till jul tänds. Klockan var för mycket och de hade slocknat allesammans, men det är väl inte omöjligt att de kommer i ett senare inlägg. Go´Kväll

8 kommentarer:

  1. Oh lá lá vilken julstämning. Jag är avund:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det faktiskt, älskar stan i juletid, Klem

      Radera
  2. Åh, vad vackert! Underbar julbelysning :-)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verligen underbart nu! Klem

      Radera
  3. Schysst koncept på blå båten och najs med alla dina metropoljulbilder, de gillas mycket! KramKram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den båten kan jag helt klart gå på igen och du får kolla in Metropolen live innan jul! Klem

      Radera
  4. Va?! Har du inte varit på blå båten förut? Det var jag helt övertygad om! Jag var där härom året på ABBAkväll men det har jag säkert tjatat om redan:) Jag dansade tango med Ingela...
    Riktigt fina julbilder du tagit i stan!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope, premär, men inte sista gången om jag får betämma, ja jag skulle gärna sett dig och Ingela ta en svängom! Klem

      Radera