L

torsdag 9 januari 2014

Årets färg?- Nej tack

Jag är inte alls klädsugen just nu. Jag är heminredningspepp och suger i mig kvällstidningarnas helgbilagor för vår- inspiration. Jag är inte ute efter att shopsa något stort eller så, men det är ju så himla roligt att kolla! (fast du har ju äntligen beställt en ny säng. Hyfsat stor möbel om man frågar mig?!)


Dessutom fick jag i juleklapp en 4- nummers prenumeration på ”Hus & Hem” vilket jag är mycket glad för, men just bilagorna är bra, för det finns ofta både lyx, mellan och budgetalternativ och de är inte så ”skitnödiga” som ”valfritt dyrare inredningsmagasin” kan vara.

De ser inte heller ut som i ”valfritt dyrare inredningsmagasin”, där alla hemma hos- reportage egentligen kunde varit hos en och samma person, eftersom samtliga ser exakt likadana ut och dessutom är sjukt opersonliga. Jag säger inte att jag inte gillar ”valfritt dyrare inredningsmagasin”. Eller möbelklassikerna, det gör jag absolut gällande många, det är bara prislappen det oftast är fel på, men fyller man sitt hem med dem och inget annat, tyder det för mig bara på två saker:

1.       Man har vääääldigt mycket pengar
2.       Man har inte någon egen smak/ fantasi. Alls.
(fast man ska ju få göra som man vill?)

2014 års färg är, Enligt Pantone,  ”Radiant Orchid” och det skulle kanske passa rätt bra i den färgskala jag har i vardagsrummet, men jag känner mig tveksam….det drar ju åt lila känns det som och nej, det går inte… jag är mes när det gäller färg i vardagsrummet i största allmänhet och mot lila i synnerhet, jag småpiffar nu och när det är klart, finns det inte plats för Radiant Orchid!

Vad säger ni, är det något för er?



Förra året däremot, då var det ”Emerald Green” och jag målade bl a delvis mina köksstolar i typ den färgen. Jag sydde ny kappa till fönstret och jag gillar fortfarande den färgen skarpt.


Vad jag sent om siderdäremot börjat gilla är koppar/ mässing, som syns mycket också nu.


 Det innebär bl a att jag rotat fram mina gamla mässingsljusstakar och köpt ett kopparfärgat ljus. Det räcker så. Ikväll är jag hos Ma och Pa för att hämta svart färg. Jag har verkligen snöat in på svarta detaljer och nu måste jag bara måla! Go´Kväll

14 kommentarer:

  1. Vilket snyggt köksbord du har!
    Jo, jag gillar allt den orkidefärgen. Och nyligen fyndades en lila ryamatta på Rusta. Man kan ju testa när det inte är så dyrt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är ju det som är så bra, bara små grejor som gör stor skillnad! Kram

      Radera
    2. Och bordet är jättegammalt. Underredet har varit kornblott en gång i tiden när jag fick det, men jag målade det omgående vitt.

      Radera
  2. Radiant orchid går absolut hem hos mig. :-)
    Kram
    Jeanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt ju! Jag kommer väl på att jag gillar färgen sådär om ett par år eller så.... Kram

      Radera
  3. Jag brukar ligga några år efter så om jag backa tre år...? :) Måste googla.
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland tar det tid innan man fastnar för något, mitt undantag var förra året, Kram

      Radera
  4. Jag gillar koppar, både som material och färg. Varför jag då klamrar mig till fattigmanssilver är för mig en gåta:) Radiant orchid är nog inte för mig heller..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med, men tycker också man kan blanda ovanstående och få snyggt resultat! Kram

      Radera
  5. Är dålig på att läsa inredningstidningar. Har mycket vitt och svart och slänger in lite färgklickar här och där. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svart har börjat växa på sig hos mig mer och mer har jag märkt och du har ju kunna inreda om ett helt hem. Så roligt! Kram

      Radera
  6. Jag tycker om både om både koppar och mässing men även det silvriga däremot är kanske inte radiant orchid min färg här hemma.

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Ps. förresten trodde jag att brunt var på väg tillbaka, fulfurun blir finfuru, brunbetsade fönsterbågar med bruna gamla medicinflaskor. Jag tänker mig ett inlägg framöver. Kramar igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har också fått för mig det och just i detta nu brinner ett väldigt brunt ljus till morgonkaffet. hur snyggt som helst! Kram

      Radera