L

fredag 31 januari 2014

Nöjeskväll

Januari är väl inte den månad som står högst upp på listan över bästa månader, så då gäller det att fira bl a att den är slut. Vilket jag och Fiona gjorde igår.

Utan några större missöden än ett lite försenat Lundatåg, mötte jag upp henne på Triangeln och sen gick vi vidare till Hai på Davidhallstorg. En restaurang jag hört ganska mycket och odelat positivt om, men aldrig testat.


 Jag gillade stället direkt. Mycket p g a dessa coola retrofläktar som stod på golvet. Fläktar= varmt och skönt!


 Maten var också supergod, fast jag  på något vis saknade det där lilla, lilla extra…svårt att säga vad dock, kanske hade jag för höga förväntningar. Eller så var det bara det att lokalen var lite tråkig…


Mätta och blev vi i alla fall och knallade så vidare till Malmö Opera för att se den sista föreställningen för den här gången av Miss Saigon. Att se sista föreställningen var ett medvetet val. Det är liksom lite extra tycker jag.


Dan Ekborg hade en av huvudrollerna och var perfekt castad till den lite sliskiga ”Engineer” han spelar. Kärleksparet Kim och Chris (Li-Tong Hsu, Philip Jalmelid) är också otroligt duktiga och sjunger framförallt duetterna i väldigt fint samspel. Holländska Li-Tong Hsu lärt sig svenska enkom för rollen och är väldigt övertygande. Hon är f ö känd och uppskattad popstjärna i Shanghai där hon annars bor.

Det är en gripande historia som det är omöjligt att inte bli berörd av. Både av skådespelet, scenen, kostymerna och inte minst den lille pojken som har en ordlös, men betydande roll.
  
I pausen drack vi bubbel.


Och när jag var ute och luftade mig på balkongen fick jag se Metropolen lite från ovan i vinterskrud. Inte dumt alls faktiskt, fast jag vidhåller att December hade varit en mycket lämpligare månad för snön att falla.



Malmö Opera är ett fint bygge och i vinterskrud tjusigt även runtom. De här träden t ex. 


 Och Norra tågstationen där Fiona sen tog tåget hem ser ju faktiskt rätt cool ut den med. En fin-fin kväll såklart och hurra för att festa till det mitt i veckan ibland.



Idag är det, enligt mig bästa dagen på veckan. Fredag och 2 dagars ledighet är aldrig fel.  Go´Kväll

10 kommentarer:

  1. Ni ser verkligen ut att ha haft en toppen helkväll. Och jag håller med dig angående bästa kvällen och två lediga dagar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det och nu är helgen redan slut? Hur gick det till... Kram

      Radera
  2. Yay vilken superkväll på alla sätt. :) jag håller med dig både om snön, och helgens två heliga dagar. :)
    Kramar och vi höres
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var fin och speciellt med sista föreställnigen och allt.. Kram

      Radera
  3. Vilken härlig kväll.
    Trevlig helg önskar Titti
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och ja nu är det slut...så snabbt det gick, Kram

      Radera
  4. Visst är det fint med snö men som du säger kunde den ha kommit i december! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du fick väl uppleva lite slask också kanske, men det var det såklart värt.. Kram

      Radera
  5. Trivsam kväll det där som ni hade. Själv tänker jag alltid in januari och februari som snö och vintermånader, det är då kylan sätter in.
    För att kompensera lite så planteras pelargoner om i början på februari. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Pappa pratade just om det häromdagen att det snart är dags att omplantera. Hurra för det! Kram

      Radera