L

söndag 19 januari 2014

Vad blir det för mat?

Innan i veckan sa jag till vänninna M och Mr T: .".men ni kan ju handla en hemlig matkasse och komma hem till mig på lördag, så lagar jag nå´t av det."  

De hade bl a med sig: Kolja, Pilgrimsmusslor, Avocado Pak Choi, Creme Fraiche, Skogshcampinjoner, Blomkål, Sparrisbroccoli


Så de fick parkera sig i soffan, så tog jag datorn med mig ut i köket och satte igång... Jag fick lov att komplettera med vad jag nu hade hemma. Som grädde t ex..


Fiskgratäng stod ganska klart att jag ville göra


Förrätten blev Avocadosoppa med Musslorna. Jag tyckte den blev lite tam, men kan absolut tänka mig att göra den igen med lite mer sting då.


Mr T hade handlat 2 stora Blomkålshuvuden, så jag förstod att mos stod på önskelistan. Av Grönsakerna, gjorde jag en asiatisk varm sallad, som jag tyckte blev bäst av alltihop


Innan på dagen hade jag gjort en hallonpaj, som vi hade vispad grädde till. Det receptet ska  jag spara, framförallt själva degskalet blev otroligt gott.


Ja, så åt vi och drack rött vin till fisken, eftersom det nästan alltid är godast. Vitt vin = sommar på något vis tycker jag. Hemlig matkasse kan jag helt klart tänka mig att göra igen. Nu fick jag ju inga konstiga ingredienser, så det var bara roligt!


Idag har jag tvättat. Det luktar underbart i Buren nu och jag brukar därför låta tvätten ligga framme tills kvällen. Handdukar, lakan och sån´t jag brukar dra på att tvätta är nu rent och fräsht. Mkt Bra!


Sen har jag försökt se Skidskyttestafett också, men det gick väl inget vidare. Damernas lopp bröts mitt i p g a dimma. Svenska herrarna ramlade i starten och hamnade därmed sist direkt, men tog sig otroligt bra och slutade otippat tvåa. Ser fint ut inför OS.

Tände mina nyputsade mässingsljusstakar också till frukosten. Det går visst mot ljusare tider, men idag blev det aldrig riktigt ljust


Nu ska jag bege mig till Ön och kanske att jag försöker fota lite. Visserligen har vi runt nollan temperaturmässigt, men det blåser kuling och är därför ruggigt kallt och rått. Maybe later...


14 kommentarer:

  1. Trevligt koncept med middagen! :-) Det måste jag testa någongång.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jeanette som var Anonym här ovan....klickade iväg lite fort. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. fniss... ja det var verkligen superroligt! Bäst var nästan att gästerna diskade;) Kram finis

      Radera
    2. Ja, men någon nytta får man väl ha av gästerna. *tummen upp*
      Kram i stormen
      Jeanette

      Radera
  3. Å jag låter också tvätten ligga framme till kvällen - har nyss vikt in det jag tvättade i morse.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hade vi samma "roliga" aktivitet igår då.... Kram

      Radera
  4. Rolig grej! Jag tittade lite på skidåkning nerför när jag satt och rodde på gymmet. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill göra om det! Skidor både på längden och tvären är nästan alltid roligt, Kram och du är så himla duktig!!

      Radera
  5. Superrolig idé med hemlig matkasse. Inga dåliga grejer du fick till av det heller ser det ut som :-) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det blev helt ok och var verkligen jätteroligt! Kramisar

      Radera
  6. Men gud så gott det ser ut. En trött nybliven mamma hade kunnat göra mycket för den maten. Ha det bäst! Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var jättekul och med hjälp av google, inte så himla svårt ändå...Kramar tebacks, vi hörs snart igen!

      Radera
  7. Underbart gott och vad duktig du är på matlagning. :)
    Massa kramar och hoppas vi ses snart igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men jag fuskade ju med Google och då gick det ganska bra, Kram och det gör vi säkert

      Radera