L

onsdag 8 januari 2014

Vit Chokladpanacotta

Panacotta är ju alltid gott. Tycker jag iaf. Smart också, då det kan stå nästan helt klart i kylen och denna gång även transporteras till Nyårsfirandet. Dagen innan Nyårsafton gjorde jag därför just Panacotta och började med att doppa glasen först i Chokela´och sen i Capuccino- strössel.

Sen satte jag in dem i kylen för att stelna och gjorde undertiden själva Panacottan som då är smaksatt med vit choklad.



Jag satte glasen i en lösgodislåda och hällde på Panacottan. På så vis hoppades jag att den skulle stelna snett, vilket den också gjorde. Jag petade bort luftbubblorna med en tandpetare. Dagen därpå, pressade och silade jag ett gäng blodapelsiner, värmde, rörde ned gelantin och fyllde på i ”hålrummet”.


För att vara första försöket, blev jag faktiskt nöjd. Strösselkanten kunde varit jämnare och lagren ha skarpare kant, men de duger och det var verkligen gott, vilket ju är huvudsaken! Innan servering, lade jag på några klyftor filéad Apelsin.

Jag vill att en Panacotta ska vara så krämig som möjligt, därför använde jag lite mindre mängd gelatin än normalt, men det fungerade helt perfekt!


Onsdag redan, vilket innebär endast 2 arbetsdagar kvar denna veckan. Mkt Bra! Go´Kväll

14 kommentarer:

  1. Så snygg den blev! Tack för tipset :-) Jag älskar pannacotta. Det är min absoluta favorit när det gäller efterrätter...
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag med så länge den inte är för hård, då är det nästan äckligt, Kram

      Radera
  2. Hjälp vad gott! Jag måste äta något nu!
    Läste precis hos Tina, HometoTiny och så nu detta. :)
    Precis...två dagar kvar.
    kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha. Jag gör allt för att bli av m sockerberoendet jag skaffat mig nu över julen, men att kolla dessa bilderna hjälper inte :( Kram

      Radera
  3. Jösses, va läckert det blev. Pannacotta är ju så gott.
    Trevlig lill-lördag :)
    Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. TAck och tack det samma, Kram

      Radera
  4. Åh vad läckra! Riktigt bra gjort? :-)
    Kram
    Jeanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det ser ju betydligt mer avancerat ut än det var, Kramar

      Radera
  5. Wow -- djupt imponerad! Önskar ibland att jag hade ork och tålamod att göra nåt läckert i matväg.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan, alla kan men det är väl just ork och tålamod som tryter även för mig ibland, Kram

      Radera
  6. Jösses vad tjusigt och jag kan föreställa mig vad gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, de blev riktigt goda, Kramar

      Radera
  7. Mmm! Tack för receptet! Ska prova dessa vid något tillfälle! Nu är det bara några timmar kvar innan det blir helg:)
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Wow vad snyggt och tack för receptet. Det vill jag göra någon gång när tiden finns. Inte så lätt just nu vill jag lova. :p Du är välkommen på besök en dag om du vill. Kramis

    SvaraRadera