L

lördag 22 februari 2014

Bacon- Söndag

En Hortensia i mitt tyckte, finaste färgen till Pa, som idag firades, då han tidigare i veckan fyllde 81.


Men dagen startade med att L kom till mig strax innan 3- milen för att lära mig göra Egg Benedictine.
Största trixet är ju att porchera äggen och det gjorde hon med den äran...


Sen på med Bacon och otraditionellt tomater, sen ägget och sist Hollandaissåsen.
VanligtRostebröd blev ersatt med rostade himmabakade bullar gjorda på bl a kokosmjöl.


Ett par tag med pepparkvarnen och frullen var färdig. Mkt bra! Mindre bra var 3- milen, men fasen vad god maten var, det var nästan så att jag inte kunde koncentrera mig på loppet!


Sen tog vi en promenad ned på Byn och kollade in våren i affärerna. Man är ju onekligen sugen nu när man ser alla ljusa färger och nytt i inredningsväg, så humöret var på topp när vi sen styrde kosan ut till Ma och Pa på Ön, för att alltså fira Pa. Ja och se skidskyttet såklart....


P g a orsaker, var det bara vi två som kunde komma, men desto mer kladdig Chokela´paj till oss!


Och jag hittade även mer vår i deras balkonglådor, där de självsådda Penséerna fullkommligt svämmar över av både trängsel och knoppar. Helt härligt var det att se.


Ma hade som vanligt, gjort supergod mat. Smördegsinbakad fläskfilé med svamp och ja, Bacon. Allt blir godare med Bacon!!
 

Sallad med bl a rivna rödbetor, rödvinsås och klyftpotatis. Så. Himla. Gott.


Sen såg vi  delar av uppvisningen i Konståkningen och tackade därefter för oss. En utmärkt avslutning på en, ur OS- perspektiv ganska usel söndag.

Eftersom "James" verkar vara ledig, ska jag nu diska och därefter fösöka gå och lägga mig, för till i  morgon ställer jag klockan på 07.55 eftersom 5- milen är en absolut höjdpunkt. Sen är det Hockeyfinal, men däremellan blir det långpromenad. Go´Kväll



12 kommentarer:

  1. Å, vad underbart med penséer, gick och längtade efter dem idag och så blommar de hos er. Härligt med kalas dessutom. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kalas är bra och mammas mat bäst! Kram

      Radera
  2. Hahaha - ja allt blir godare med bacon! Ni har som vanligt kommit längre med våren men just nu skiner solen och det är 7 plus - inte tokigt alls.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det hållit i sig nu i veckan som gick. Idag var det mulet här, men nästan vindstilla. skönt! Kram

      Radera
  3. Vilken härlig matdag! Det ser underbart gott ut!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var underbart gott och en på alla sätt bra dag! Kram

      Radera
  4. Jamen visst blir allt godare med bacon. Bacon kan ta en tråkig maträtt till nya höjder!
    Vad ruskigt att ni redan har så mycket vår. Här har nyss snön blivit borta igen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ABsolut. Älskar Bacon, särskilt om man kan ha långfrulle på helgen. Kramar

      Radera
  5. Grattis till Pa i efterskott och vilken underbar mat. Jag ser var du fått lite av dina matlagningsgener ifrån. :)
    Här har det varit ledig måndag och jag har varit helt offline ett par dagar.
    Kramar och massa hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mammas mat alltså. Så himla gott och så länge sedan jag åt smördeg. Hur gott?? Kram

      Radera
  6. Först fick jag inte riktigt ihop rubriken med den första bilden - för det var helt klart inte bacon!
    Jag ser att det blivit både matos och os hos dig .... ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss...ja,:) det har väl det och lite pyssel också. Man måste alltid pyssla om tillfälle ges och inspirationen finnes.

      Radera