L

söndag 9 februari 2014

projektet

Jag yrade visst något för ett tag sedan, om att jag var typ klar hemma med inredning och så. Det är ju helt fel!
Faktum är att jag fick en idé som höll mig vaken helt fel timmar på dygnet för någon vecka sen. Så det googlades, mailades och ringdes, för att snabbt kontrollera om det jag tänkt mig var genomförbart. Som ett omen, stod det en artikel om just detta i en heminredningstidning jag fick i brevlådan dagen efter min idé.
Det visade sig att Fiona också tänkt i samma banor, så vi slog våra kloka huvuden ihop och gjorde gemensamt projekt  av saken. Mkt Bra visade det sig, p g a alltid trevligt att vara där och rent praktiskt är det smart att vara två om man ska göra det vi gjorde.

Så förraLördagen var det dags. Det vi började med, var att mäta ut vart hålen på var och en av själva stommarna skulle sitta. Räkna och mäta …. 


Sen borrade vi. Med en skruvdragare faktiskt och under devisen ”man tager vad man haver”.


Efter det, gjordes pappersmallar till framsidorna. Mäta och räkna igen.


Så var det lunchdags och efter Jordärtskockssoppa med bacon och knäcke, fortsatte arbetet. Nu var det skumgummimadrasser som skulle skäras till och pusslas ihop. Till detta användes med mycket gott resultat, en brödkniv.


De limmades därefter fast på stommarna. P g a klisterbrist, användes även fogmassa till detta. Man tager alltså vad man haver, men just fogmassa kanske inte fungerade optimalt.


Sen använde vi fleecefiltar att klä in hela stommen med och då var det ju det här med att få till snygga hörnor. Men vi multitaskade ju och gjorde samma sak på 3 st, så efter lite träning fick vi till dem ganska bra. Häftpistol är ju också ett helt överlägset verktyg!


Vi fick under tiden energitillskott i form av glada tillrop och Bilar av Fionas yngste. Mkt Bra!


Slutligen mätte räknade och klippte vi igen, för att få till de olika tygen som skulle sitta ovanpå alltihop. Här var det lite nervöst när det kom till hörnorna. Klippte vi fel nu, skulle vi förstöra det, men faktiskt gick även den biten bra.



När alla tre var inklädda, var vi väl förtjänta av lite bubbel, räkor, ost och rostebröd. Och dessert såklart. Hur gott var inte det då?


Fast vi var långt ifrån klara.. Sammanlagt 51 knappar skulle kläs med respektive tyg och det var hyfsat pilligt, men samma sak där…efter några stycken fick vi  in tekniken rätt bra.



 Fint sällskap också av vovvarna. Jag önskar verkligen att jag kunde ha hund igen.


Men tiden går, som bekant fort när man har roligt och vid halv 2 på natten var det hög tid för mig att fara hem till Buren utan att vi blev helt klara.

Dagen efter kom Fiona, stomme och resten av det jag i all hast glömt hos henne, hem till mig och knapparna sattes fast. Här hade vi faktiskt stor hjälp av en Jultomte! Man tager som sagt, vad man haver….

h
Hon färdigställde sina 2 hemma och såhär blev resultatet: 3 tjusiga sänggavlar!
Man kan givetvis se fler tjusiga bilder på dem hos Fiona också.


Här står min på plats. Det är konstskinn och ska jag tvunget vara missnöjd med något, är det att  knapparna var ganska svåra att klä snyggt, eftersom det inte är lika följsamt som tyg. Jag trodde kanske de skulle sjunka in så att det inte syntes att de är något kantiga, men på det hela taget är jag galet nöjd!


Tankarna svävar nu iväg till något slags hallprojekt, men nu är det ju OS, så vi får väl se hur det blir med den saken. Go´Kväll och tack snälla Fiona för en superkul dag!

19 kommentarer:

  1. Oj vad bra ni är - blir väldans inspirerad!!!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det blev riktigt bra och roligt var det också, Kram

      Radera
  2. Kalassnygga sänggavlar ni fick till! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja nöjd alltså, Kram

      Radera
  3. SNYGGT!!
    Vad ni kan.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte överdrivet svårt när man väl funderat ut hur det skulle varit, Kram

      Radera
  4. Vilket projekt! Och vad snyggt det blev! Å en mysig pysselhelg fick ni ju med :-)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Det är aldrig fel att pyssla lite... :) Klem

      Radera
  5. Men wow vad snyggt!!! Ni är minsann hur kreativa som helst. Det där blir ett sommarprojekt för mig. Det måste härmas!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jättefint!!

    SvaraRadera
  7. Yay, yay, dubbelyay vilket fint jobb ni gjort och gissa vem som är toksugen på att göra detsamma. :) Järnsängarna ligger liksom risigt till tyvärr. :(
    Så fint det blev och kan man hyra er som hempiffare?
    Massa kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var ju tråkigt med järnsängarna... inspo för hemmapiff finns i överflöd.. Kram

      Radera
  8. Sååå duktiga ni är! Kanske ska ställa upp i Hemfixarna, om det finns nåt sånt program?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahhha, du är snäll. Det ser nog mer avancerat ut än vad det var kanske..Kramar

      Radera
  9. Grymt gjort! Supersnygga! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, ja jag är jättenöjd faktiskt. Kramar

      Radera
  10. Åh, vilket kalasresultat av ert spännande projekt! Håller med övriga - ni är superduktiga hemmafixare!
    Kram
    Jeanette

    SvaraRadera
  11. OTROLIGT SNYGGT!! SÅ duktiga ni här.
    KRAM!!

    SvaraRadera