L

måndag 17 mars 2014

Årets sådd

Nu har jag sått Tomater. Jag tog kärnor från Tomater på Öland och snodde räddade en mycket märklig tomat jag såg på en kvällsrunda i Paradisområdet förra hösten. Kommer knappt själv ihåg det, men filterpåsarna där jag samlade dem i hjälper minnet. Sen har jag lite av de jag hade i somras, som ursprungligen kommer från granne A´s syster.


Kärnorna torkades på hushållspapper och då var det bara att riva ut själva fröerna, lägga dem på jorden, blomspruta lite över och så ett tunt lager till med jord. Klart!


Nu låter jag kanske lite kaxig, men jag har gjort detta förut och om det är något som var lätt att dra upp från frö, var det just Tomater. Så nu håller jag tummarna att det fungerar denna gång också. 4 krukor ser ju inte så mycket ut, men det är flera kärnor i varje kruka och så fort de blir hanterbara, ska de sättas om en och en. Flera gånger ju mer de växer och det är det som tar både tid och utrymme.


Annars har jag nog för-sått vad jag ska i mina dar´tror jag. En Bur jag hade för många år sedan låg i taket på huset och piskbalkongen jag tittade ut på från det pyttelilla köksfönstret, hörde till själva lägenheten. Där hade jag en sommar endast växter och kryddor jag själv dragit upp från frö. Herregud vilket jobb det var! Det skulle sås, omplanteras, gallras och fixas med ett bra tag innan de kunde komma ut på balkongen och jag kunde knappt röra mig inomhus p g a krukor överallt.  Efter den sommaren, dröjde det innan jag drog upp något från frö igen..
3  Burar senare, köpte jag Paradiset och har nästan inte dragit upp någonting sedan dess. Det tar helt enkelt för mycket tid, då min trädgård ändå är relativt tidskrävande, eftersom jag envisas med just tomater och en del andra grönsaker, krukor och annat som måste passas med t ex vattning. Men i år hoppas jag på något sådant här.


Udda Pelargoner får jag vissa år däremot för mig att jag måste ha igen. Förra året var ett sån´t, så några av dem står i fönstret på jobbet för vinterförvaring, eftersom jag inte vågade ha så små plantor på verandan. Långa och rangliga är de nu och har klarat sig ganska bra.



De har också pinsamt lite jord att växa i och jag måste snart ta hem och plantera om dem. Sen åker de ut på verandan så länge, för jag hoppas verkligen inte det ska frysa där mer nu. Go´Kväll

2 kommentarer:

  1. Men vad kul med frösådd. :) Jag kanske gör lite tomatförsök i morgon? Otroligt smart att låta fröna torka på hushållspapper, det ska snos om jag kommer ihåg det. Minnet är ju lite sådär opålitligt.
    Kramar och trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen! Ska snart dra igång tomatsådden här med:)
    Kram

    SvaraRadera