L

tisdag 11 mars 2014

Bildbomb från Trädgårdsmässan

Såhär glad var jag i Söndags!
Dels för att det var så fint väder att jag skippade jacka och mössa och inte frös det minsta när jag sen gick ut och dels för att jag här var på väg att träffa väninna Å vid Malmömässan, för att få lite trädgårdsinspiration.
 
Trädgårdsmässan var kombinerad med Hem& Villa och av någon anledning hade man lagt den i mitten av hallen med pooler, dörrar och annat ointressant på sidorna.


Det började bra. Vi hängde rätt länge i Jenny Strandhs monter och jag blev särskilt förtjust i de här kransarna. Tänker att med rätt material, kan det inte vara så himla svårt att få till själv…



Den här färgkombon gillade jag mycket, fast det inte är ”mina” färger. Massverkan när den är som bäst.


Mer ”jag”  är väl då den här fina bollen i Pile och en sån enkel sak som äggskal runt Tulipanknoppen var också väldigt effektfullt.


Flyinge Plantshop hade som vanligt en stor monter och hade som vanligt blandat Vintergrönt med blommor. Överhuvudtaget såg deras monter ut precis som den alltid gör och det är väl fint om man aldrig sett det, men lite nytänk hade inte skadat.


Kaffe inhandlades och vi slog oss ned vid scenen för att bli helt fångade av Ulla Hårde och Gunnel Carlsson, som berättade om tillkomsten av Pildammsparken i Metropolen. Parken firar 100 år i år och är väl värd uppmärksamheten. Riktigt roligt också att se gamla bilder från hur det såg ut förr och det är så otroligt svårt att tänka sig att det bara var åkrar i området, när den anlades. T ex fanns ju inte Paradisområdet, Sjukhuset, Gamla Stadion, Swedbank Arena och annat som är helt självklart idag.


Sen var det liksom inte så mycket mer. Några montrar med Julrosor, fröer och lökar. Å köpte en ny sekatör, några Dahlior och fröer och jag funderade över vad jag har och inte har i trädgården egentligen.




Flätad Pile verkar stort och det fanns väldigt fina levande konstruktioner, vilket fick mig att tänka på att jag faktiskt flätade ihop ett litet träd förra hösten. Nu vet jag att det inte klarat sig, men min Pil, ”Skallepär”, är inte hamlad än, så jag ska försöka göra ett nytt.


Såg även ljuvliga Kamelior och en fin ros i ”fel” färg, men med det ljuvliga namnet ”From Far Away”.



Sen fastnade vi en stund vid scenen igen, då Peter Englander pratade om hur man på bästa sätt tar medelhavet in i sin trädgård. Han har bl a varit med i ”Trädgårdskampen” på SVT och anlagt Apotekarens Trädgård i Simrishamn och skulle man ha vägarna förbi, är den väl värd ett besök oavsett om man är trädgårdsintresserad eller inte.


Bredvid scenen stod ett par ganska stora Syrénträd och blommade på bar kvist. Den doften alltså!! Helt översköljd av minnesbilder stod jag där och sniffade på dem. En doft kan ju framkalla hur mycket som helst.


Sammantaget en ynkligare mässa än jag sett på många år och jag förstår inte varför det inte kan vara en egen, som det vid några tillfällen varit, men då utomhus. Med det trädgårdsintresse som trots allt finns, borde det kunna gå. Istället blev det inklämt som på nåder och med mässpriser både för utställare och besökare, som får vem som helst att storkna, var montrarna också redkordfå.


Efter lunch, var det knökfullt med folk, så vi beslöt att gå till Emporia för att fika på Barista. Ett bra beslut och lite lättare att prata. Vi har inte setts sen i somras bedrövligt nog och Å är en av dem som på alla sätt ger mig mest inspiration. Sen skulle hon hem och baka Rabarberpaj! En spann över ett stånd för ett par veckor sedan och de är klara för skörd. Den framförhållningen önskar jag att jag också hade.
När detta publiceras, är jag i Paradiset och kollar läget. Go´Kväll

10 kommentarer:

  1. Så fina bilder! Jag var faktiskt där i fredags på eftermiddagen men blev väldigt besviken på det tunna utbudet. Ja, och så hade jag grymt ont i en fot så det där med att gå på mässa föll lite. En sån där plant master pro-låda följde med hem och lite fröer. Jag hade hoppats mer på exempel på fina balkongodlingstips och sånt skoj. Men ändå. Syréndoft slår det mesta. Hoppas du har en fin fin kväll,
    Kram, klem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Jag blev superbesviken, men kul att träffa Å i alla fall. Kram

      Radera
  2. Härligt med trädgårdsinspiration! Jag ska till Älvsjömässan nästa torsdag ser fram emot det massor! Syrendoft är underbart jag fyller år i början av juni och min mamma tog alltid in de första syrenblommorna som slagit ut på min "morgongrattispåsängenbricka" Syrenhäcken provade jag även att cykla rakt igenom när jag skulle lära mig cykla ;-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var helt ljuvligt, bästa på hela dagen att känna den doften! Kramar och hoppas allt är bra med dig.

      Radera
  3. Jag vill också ha trädgårdsmässa - eller inte för resten. Jag kan ju inte trädgårdera så mycket på Hornsgatan och jag blir så himla sugen på att sätta fingrarna i jorden .......
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag gott. Man blir ju inspirerad på mässor, antingen man vill eller inte... :) Kram

      Radera
  4. Var länge sen jag var på trädgårdsmässa. Men det är roligt att se allt fint! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ja hade ju hoppats på ännu mer, men det fick duga :) Kram

      Radera
  5. Men wow vilka bilder! Och din nya frisyr, den är wow den med:)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hilde! Jag har väl fått kläm på frissan nu och trivs riktigt bra faktisk. Kramar

      Radera