L

lördag 15 mars 2014

Biodags x 2

För ett tag sen försökte vi se ”Wolf on Wallstreet” på anrika biografen Royal i Metropolen. Det gick åt skogen, eftersom föreställningen blev inställd p g a pajat maskineri. Ersättningsbiljetter delades ut att användas på valfri SF- film vid valfritt tillfälle och i Torsdags var det dags.

Nu såg vi istället ”12 Years A Slave”. På Filmstaden. 

Men det gick bra det med. Jag har aldrig varit på en bio när det varit så tyst under en film som under denna. De flesta vet nog vad den handlar om. Baserad på en sann historia efter Solomon Northups bok om sina år som kidnappad och såld som slav.


Den är naturligtvis fantastisk. Grym, hemsk och fantastisk. Emellanåt fick jag titta bort och emellanåt kom tårarna, men den var ändå inte riktigt som jag föreställt mig och jag menar det på ett positivt sätt.


Inget vältrande i elände och med suveräna skådespelare är den så värd alla Oscars den blev belönad med. Den får 4 starka Flipfloppor.


F ö har jag fulstreamat ”Wolf on Wallstreet”. Den är också baserad på en sann historia, vilket är lite svårt att förstå och det kom som en överraskning för mig i alla fall. 


Martin Scorsese har en förkärlek till Leonardo Di Caprio (5  filmer tillsammans hittills) och han är absolut perfekt i rollen som börshaj. 

Underhållsvärdet är högt fast det egentligen är en ganska tragisk bild och historia om de rikaste rika. 


Jag blev både fascinerad och chockad/ äcklad på samma gång, men en film jag kan tänka mig att se om för att sannolikt upptäcka nya saker i. Denna får 4 normala Flipfloppor. När detta publiceras, är jag på Utflykt. Mkt Bra! Go´Kväll

4 kommentarer:

  1. Tack för filmtips, kanske borde masa mig iväg för att se film på riktigt.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså ibland är film bäst på Bio, så är det bara... och så blir det lite festligare på något vis ändå.. Kram

      Radera
  2. 2 very different films that leave you thinking. The acting is superb in both and both are worth seeing.
    Hugs from Canada,
    Karen XOXO

    SvaraRadera
    Svar
    1. YES! So different, but still with a message and the acting....omg. Think Leo is just getting better and better... Hugs right back to you, XOXO

      Radera