L

tisdag 4 mars 2014

Kastanj & Mandelmassa

Kastanj. Är det vår eller höst egentligen? För mig är det nog både och. Vi har ett par rejält gamla vid parkeringen i Paradiset, som beskärs tidigt och där snodde jag åt mig några grenar för ett par veckor sedan.


Tycker de klistriga, blanka knopparna är så härliga. Det tar ganska lång tid på sig, men efter drygt en vecka, börjar det spricka fram lite grönt…


Sen tar det inte lång tid innan de luddiga fina, ljusgröna bladen kommer fram och det är ju ett litet konstverk!


Inuti en del av dem, finns själva blomklasen. Men det är här som något går fel, för de slår mycket sällan ut. Istället torkar de ihop och blir bruna. Men det gör väl inte så mycket, det är fint ändå och de är ju inte gjorda för att stå inomhus.


Nästan lika roligt som att följa Amaryllisarna till jul. Eller att leka med filter, hm..

Och givetvis stod de här uppradade i köket på jobbet innan idag... Inget jag äter nu dock.


Fråga: varför måste man förstöra Semlor med mandelmassa? Det är ju verkligen inte gott!  (säg som det är, du fattar inte grejen med Semlor överhuvudtaget)

Idag har annars varit en busy dag med fakturering på jobbet och sen en del ärenden efter jobb, men nu är jag klar och ska roa mig med ett avsnitt eller två av House Of Cards. Fantastiskt bra, älskar Kevin Spacey! (du är ju helt besatt!!)

6 kommentarer:

  1. Jag gillar semlor och mandelmassa!!!
    På Nya Konditoriet hade de även semlor fyllda med vaniljkräm...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Så fina luddiga kvistar, vill ha. Jag har tagit in prydnadskörsbär som blir rosa söta blommor men ibland ramlar de visst bara av.
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Helt underbara bilder på knopparna! Nu väntar jag bara på fler bilder på grönskan ute. No pressure ;-)

    Tack
    Marlene

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara kastanjekvistar. Det är lika härligt varje vår att plocka in kvistar och om jag nu haft en MoralMadde så hade hon undrat om det var nödvändigt att släpa hem en ca 4 meter lång kvist. Kramar

    SvaraRadera
  5. Härliga foton och nu vill jag så klart ha kvistar!
    Kram

    SvaraRadera
  6. och jag förstår inte varför man förstör mandelmassan med grädde o bulle? Hahaha det enda jag gillar med semlor är ju just mandelmassan :-) alla tycker vi olika

    SvaraRadera