L

fredag 21 mars 2014

Klagshamn- bildbomb

Vårdagjämning igår. Mkt Bra! Nu är änterligen dagen längre än natten (?)
Eftersom vi hade fin- fint väder och temperaturen var uppe och snurrade på 15 grader mitt på dagen, åkte jag och Mr T på fototur efter jobbet. Först till Klagshamn.
Han har aldrig varit där och det var nog drygt ett år sedan jag var där sist.

Det är en fin liten strandremsa, som fortsätter ganska långt åt vänster, vilket inte syns på bilden ovan.  Långgrunt men helt ok strand.
Verkade nästan som Skånes alla Svanar bestämt sig för att fira Vårdagjämningen just där. De är ju häftiga ändå och rejält stora när man kommer nära. Jag är lite, lite rädd för dem om jag ska vara ärlig…


Sen gick vi vidare mot själva hamnen. Det är verkligen pittoreskt. Dessutom finns det väldigt gamla byggnader och annat skrafs som gör det lite mystiskt. Hade vi varit i tid, skulle vi kunna festat på nyrökt fisk, räkmacka och annat, för det finns en del fikabåtar där, men de stänger vid 15- tiden.



”Hoddorna” längst bort i bild har jag inte sett på nära håll förut och såklart styrde vi stegen dit. Målet var att komma så långt ut som möjligt, för att försöka få ”Lillgrund” Vinkraftverksparken, på bild. 



Så himla mys där är. En radda pyttestugor utan el och vatten, däck framför och båtplats. Kan tänka mig att det myllar av liv här på sommaren, men idag var vi ensamma. Eller. En avställd båt vi gick förbi var helt klart bemannad, för det hördes hamrande där inifrån, men båten var täckt av presenning så vi såg ingen. 



Man är ju relativt nära Kastrup här ute och det ser ut som planen är på väg ned i havet när de går in för landning. 




På väg ut mot piren, träffade vi emellertid på en Rottweiler med tillhörande husse och vi såg även en galning som Kitesurfade, samt några fler fiskare. 


Jag trodde man skulle kunna gå hela vägen ut, men det går inte tyvärr. Bara stora klippblock sista biten. Nu blåste det rätt bra och temperaturen var vid det laget under +10 så det gjorde väl inte så mycket, utan vi gick tillbaka mot stranden igen. 



Faktiskt var vi lite tidiga för solnedgången, så vi beslöt att göra ett nytt försök att åka till Sibbarp, men det blev inte så denna gången heller! denna kvällen heller. Det var lite mitt fel. Bilderna från det ställe där vi till slut hamnade, kommer i morgon.  Ikväll är jag chaufför åt Ma och Pa, som ska ut och roa sig. Go´Kväll

7 kommentarer:

  1. Underbara bilder och så skönt det var i går. Varmt och gosigt, det lovar gott.
    Ha en fin chaufförskväll.
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag hämtat dem, tog jag ett glas vin. Somnade i soffan helt däckad, skumt, händer aldrig! Tack och fortsatt fin lördag

      Radera
  2. Ah, så fina bilder (som vanligt)!

    Förresten, du har aldrig funderat på att skaffa katt? De kan mycket väl vänja sig vid att flytta mellan bur och paradis. Jag har nämligen (möjligen obetänksamt) gått med i Facebook-gruppen Kattjouren som verkar för att hitta hem åt katter i främst Skåne. Kom just tänka på dig då, djur ger sån glädje. Men du kanske är allergisk?

    Marlene - matte till två katter och boende i Hälsingland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hade katt, (som hette Hjalmar Gullberg) i 12 år, men han fick flytta ut på landet när jag köpte Paradiset, eftersom man inte får ha katter lösa där och att stänga in honom i stugan på sommaren vore djurplågeri. Men visst längtar jag efter djur igen, helst katt och hund. Kramar

      Radera
    2. Hm, det där kan inte vara ett riktigt paradis ;-) Hoppas ändå att du nån gång kan ha hund eller katt igen. Coolt namn på din förra katt förresten!

      Kram
      Marlene

      Radera
  3. Ja hurra för att dagen äntligen är längre än natten!! Bilderna är underbara, och ni verkar ha haft bra temp med.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. HURRA är ordet! och tempen är helt ok, jag klagar inte, fast man gärna hade haft liiiite varmare. Kramar

      Radera