L

söndag 23 mars 2014

Mera utomhus!

Mycket blommor, hav och utomhus här nuförtiden, men det är ju där jag helst vill vara nu när det p g a väder, faktist är möjligt.

I lördags röjde jag rätt rejält i Paradiset. Så pass att det faktiskt bara blev en enda bild tagen och det precis när jag kom dit.


Idag lite fler. Jag, Ma och Pa for till Alnarpsparken, som ligger en bit utanför Metropolen. Här finns lantbruksuniversitet och många ovanliga träd, buskar och växter. Det bästa är att exakt allt är märkt med namnskylt. Så är man ute efter något träd eller så, men inte riktigt vet vad, är detta stället perfekt inspiration.


Vi åker hit flera gånger om året, just för att det finns så otroligt mycket ovanligt att titta på, men också helt vanliga blommor. Som Krokus t ex.


Slottet nedan är täckt med murgröna på framsidan och Blåregn på baksidan. Mycket vackert!


De här fina buskarna såg vi redan från bilen och var väl ganska överens om att det var någon typ av körsbär..


..men det var det ju inte alls. Det är en mycket tidig Rhododendron som blommar och minsann surrade en ensam humla runt bland blommorna också.


Snödropparna är överblommade för längesedan, men både Porslinshyacint och Snöklockor finns nu i väldiga mängder


Även en del buskar blommade, som Hybridkejsarolvon och en ovanlig hybrid av Trollhassel


Hade jag haft en bra plats i Paradiset för ett träd, hade det lätt blivit en Kopparlönn. Så väldigt vacker och i parken finns ett av de största jag sett. 


Det är inte jättestort, men de växer långsamt och detta bör vara ganska gammalt


Ja, sen blev vi kaffesugna och mittemot utfarten av parken, ligger ett fik, där man har fin- fin utsikt över Lommabukten. Eftersom jag faktiskt aldrig varit på denna stranden p g a "fel håll" gick vi ned dit en sväng. 


Sen blev det bråttom hem till skidskyttet. Sista tävlingen för säsongen. Kan man ju inte missa ;)
Såhär vårfint har de precis utanför dörren och jag måste bara köpa lite Penséer i veckan!


Nu är klockan jättemycket och jag vill sätta igång att rensa i städskåpet. Kvällsmänniska som jag är, men jag borde verkligen gå och lägga mig istället. Ännu en tuff jobbvecka väntar, men våren är här, så det ska nog gå bra det med! Go´natt!

4 kommentarer:

  1. Jag är lik dig, kommer mig inte i säng i tid och värre blir det bara desto ljusare det blir på kvällarna. Underbara bilder som alltid. Jag väntar fortfarande på att det ska börja blomma lite här..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer säkert blommor hos dig snart också! Vi har tillfälligt bakslag med flera minus på nätterna och knappt ens 10+ på dagarna... Kramar

      Radera
  2. Vilka underbara vårbilder! Och visst är det svårt att komma i säng? Idag har jag gäspat mest hela dagen :-)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är omöjligt redan nu att lägga sig, hur ska det bli sen?? ;) Fniss...Kramar

      Radera