L

måndag 31 mars 2014

Omskola

Den 17/3 sådde jag tomater. Det tog 5 dagar för dem att visa sig och i helgen som gick, var det dags att plantera om dem. Det blev i stort sett 100% grobarhet och jag bestämde mig för att behålla "bara" 24 st.


6 av varje sort alltså. Här nedan ser man att vissa av dem t o m visar karraktärsblad, så det var hög tid att de fick en egen kruka.


De är dock små och ömtåliga fortfarande och lite pill är det med det. Dela dem en och en, fylla krukor med jord, stoppa ned den lilla plantan utan att skada rötterna och trycka till försiktigt.


Men sen stod de där uppradade och märkta på diskbänken. Jag satte dem sen på brickor och vattnade på brickan. Bra att låta dem dra vatten underifrån, för att inte vattna sönder de små liven.


Nu står de i Österfönster, som jag personligen tycker fungerar bäst för att inte få alltför långa och rangliga plantor. Maximalt med ljus men helst ingen direkt sol brukar vara tricket, men just tomater verkar tåla även direkt solljus. I alla fall lite på morgonen som de får där de nu står.

Minst en gång till kommer de sättas om innan de kan stå utomhus. Först ska de dock härdas, men det dröjer minst en månad tills dess. Roligt är det i alla fall att se dem växa. Go´Kväll

6 kommentarer:

  1. Bra tips! Satte precis tomatfrön för första gången. Dröjer ju lite längre här innan de kan planteras ut.

    Kram
    Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det dröjer ju här med, men det är kul att följa dem och de växer snabbt! Lycka till, Kram

      Radera
  2. Spännande att följa - jag saknar verkligen det där att dra upp plantor, plantera och greja i rabatter!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig, jag hade också saknat det även om det är mycket jobb, men det finns nästan inget bättre för själen än att påta i jorden. Kramar

      Radera
  3. Makens har inte kommit riktigt lika långt men han planterade i helgen. Får se hur gröna fingrar han har:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, du lade ansvaret på honom. Smart! ;) Det går säkert bra, Kramar

      Radera