L

torsdag 13 mars 2014

Rekordrapport från Paradiset

I Tisdags åkte jag ut till Paradiset efter jobb. Nu är det så pass ljust att jag har nästan en och en halv timme där innan det börjar mörkna och jag var så himla nyfiken på hur långt det kommit där ute.
Tyvärr verkar det ha frusit på verandan efter att jag stängt av värmen, eftersom en del Pelargoner ser helt frostskadade döda ut. Märkligt och tråkigt, men när jag senare pratade med Pa och tänkte tillbaka, kom vi fram till att det nog var rätt kallt en natt för inte så länge sedan och en natt räcker ju för dem. Olivträden ser däremot fina ut, de tål lite minus. Utomhus blommar de vanliga vårblommorna här och var. Framför Minipåskliljorna syns några knoppar på mina högt skattade Backsippor och de är lika ludna och magiska som vanligt.


Snödropparna blommar såklart och finast är de här dubbla , som jag nästan trodde försvunnit, men som i år är jättemånga!



Lite otippat, har de tidigaste Tulipanerna redan kommit upp drygt 10 cm. Även om de är ”fel” i färgen, ligger de mig varmt om hjärtat. Dels för att de är just tidiga och för att jag fått dem av Ann och Andy. Amerikanska vänner som var på besök här för 4-5 år sedan.


De här bladen blir jag alltid extra glad över att se. Det är Aklejorna som redan kommit en bra bit. Jag älskar Aklejor och har väldigt många. De sprider sig villigt och växer de på olämpligt ställe, blir de antingen flyttade eller hamnar hos ny ägare.



Men det är mycket som måste göras och var börja? Jag klippte faktiskt gräset . Rekordtidigt! Det har väl vuxit i stort sett hela vintern, utom de där få dagarna det var snö och ganska kallt och var nästan 15 cm högt. 


Doften, grannens flagga och svaga hammarslag i bakgrunden av någon som bygger, gjorde att jag fick en otrolig sommarkänsla!


Sen stod jag i solen, nöjd och belåten över att jag redan i höstas grävde och flyttade pallkragarna. Det är nog det tyngsta jobbet och väldigt skönt att ha det gjort. Och vitlöken jag satte i höstas ser ju väldigt fin ut också. Alla har kommit upp också i två prydliga rader. Mkt Bra! 


När jag sen gick därifrån, började himmeln brinna och det var en fantastisk solnedgång jag kunde se från bussen hela vägen hem.


Jag visar som en liten jämförelse hur det såg ut den 17 Mars förra året nere vid Gröna Räcket.


Visserligen har det varit frost ett par nätter nu och kanske var det idiotiskt att klippa gräset, men så kallt som förra året vid den här tiden lär det nog inte bli igen hoppas jag.

Även igår var jag i Paradiset, men framförallt i Småbåtshamnen. Det kommer blider därifrån i morgon.
Go´Kväll

8 kommentarer:

  1. Tråkigt med pelargonerna, men du har så mycket fint i alla fall:) Jag visste inte ens att de inte tåler det minsta med frost. Det förklarar varför jag inte får dem att övervintra:D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tar det inte lika hårt nu som jag skulle gjort för några år sedan, för som du säger, jag har ju annat tack och lov! Kram

      Radera
  2. Underbara vårbilder! Det blir nog en fin sommar i Paradiset :-)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas ju på det och att vi ses där en solig dag :) Kram

      Radera
  3. Klippa gräset i mars måste ju vara rekord! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det, i alla fall för mig och det kändes både konstigt och härligt! Kram

      Radera
  4. Hej, det händer mycket i din fina trädgård! Även här har gräset börjat växa, tyvärr lite tidigt, gräsklippning roar inte mig så mycket!! Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker både och. Det är ju fint när det väl är klart, men det tar ju en stund... Kramar

      Radera