L

måndag 7 april 2014

Gult är Fult?

Jag förbereder mig.
Jag märkte det väldigt påtagligt igår, då det var en relativt händelsefattig söndag, som ägnades åt tvätt, PW till havet och en hel säsong ”Breaking Bad”.
Nästan omedvetet har jag trappat ned på aktiviteten i Buren och tänker istället knappt en månad framåt, då jag flyttar ut till Paradiset igen.

Inga DYI- projekt sätts igång och när idéerna kommer, trycker jag undan dem för att ha något att fixa med till hösten .

Andra tydliga tecken är att jag handlar väldigt lite basvaror t ex. Och tömmer frysen på dess ibland något suspekta innehåll. Jag städar och tittar bland mina böcker. Vilka ska jag ta med ut för regniga dagar? Vilka skivor måste jag tvunget ha med, fast jag har Spotify…tänker att jag kan packa en kasse eller två redan nu.

Inte vårpiffas/ pyntas buren särskilt mycket heller. Det är en vinter/ höstbur helt klart. Men kvistar, det måste jag ha. I Flera omgångar har jag burit hem diverse grenar från Paradiset och för nån´vecka sedan fick jag fina Magnolia av Lingon när vi snabbmöttes i Metropolen.



De här vet jag inte riktigt vad det är, men tror någon slags Salix. Väldigt länge har de stått i alla fall och det ser faktiskt ut som att de där små blomklasarna tänker slå ut snart.


Och i fredags fann jag de fina gula! Ja, fina fast de är gula. Ljuvliga Tussilago! Som jag har letat. Eller, jag har sett många, men de har vuxit på direkt olämpliga ställen. Vid en motorväg t ex. Eller i en rondell. De här växte på andra sidan den busskur jag står vid varenda dag när jag ska hem. Så bara för att jag gick ett par steg längre än vanligt, hittade jag dem. Mkt Bra!



Och så är det Påsk nästa vecka. Hur gick det till?? Ma påminde mig med detta urfina ägg hon köpt till mig och jag blir lite sugen ändå på att ta fram det påskpynt jag har. Fast jag knappt kommer att vara hemma över påsken om vädret är ok. Planen är nämligen att måla inuti Paradiset och så fira Ma förstås. Helst en tur på konstrunda också om tiden finns.


Men en sak i taget. När detta publiceras, är jag i Paradiset och röjer i mitt lilla förråd. Det kommer nämligen en container senare i veckan och då gäller det att passa på. Himla bra, när man som jag inte har bil och lätt kan ta sig till sopis.

6 kommentarer:

  1. Ååh, det var många underbara bilder i detta inlägg! Magnolian och tussilagon är så klart underbara :-) Och påskägget! Det är ju fantastiskt! (Du måste berätta var din mamma har köpt det.)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla. Ägget köpte hon i Danmark, men när min brorsdotter såg det på Insta, skrattade hon och sa hon köpt likadana. På Blomsterlandet. Kram

      Radera
  2. Underbara bilder ja! Men en sak fattar jag inte, hur kan ni i Skåne ha blommande tussilago samtidigt som vi har det här i Hälsingland?? Märkligt.

    Kram
    Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, det är ju skumt förstås.... har ingen bra förklaring mer än att även om man vissa år tycker att saker och ting är ovanligt tidiga/sena, brukar det blomma ungefär samtidigt alltid. Kram

      Radera
  3. Underbara bilder fina du. Påskägget och magnolian skulle lätt få flyttat hit. Tussilago har vi minsann våra egna av:)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag älskar ägget och de finns alltså på Blomsterlandet! Kram

      Radera