L

tisdag 22 april 2014

Konståkning

Hela långfredagen målade jag kanter och skarvar. Påskafton rollade jag ett lager färg på väggarna och i förrgår ett lager till. Jag klippte även gräset och körde den med mossrivare, slängde 5 säckar trädgårdsavfall och grävde ned en Bambu, så jag var hyfsat mör i kroppen när jag gick och lade mig.

Därför blev det också vilodag igår, Annandagen, bortsett från tvättstugan. Vad gör man då? Jo, man åker såklart på konstrunda. I alla fall om man bor i Skåne, är detta ett mycket populärt påsknöje. 

Har man bara en halv dag på sig, vilket vi hade idag, åker man med fördel till en samlingsutställning och hoppas på att Christina Mårtensson är representerad. Hos henne har jag varit ett par gånger och jag är otroligt förtjust i hennes tavlor. Ma och Pa har en och vill ibland ha en till. Efter att ha varit inne i en förhållandevis "färglös"period, är de nu lite mer färgrika igen, vilket vi såg i Alnarp, dit vi åkte.


Men vi började med fika förstås. Har man åkt bil i nästan en halvtimme, behövs det verkligen kaffe när man är framme! Kanske var det ett 40- tal konstnärer representerade. En del återkommande, precis som Christina och en del nya.


De här skulpturerna var ganska festliga när man tittade liter mer noga på dem..


och de här fjärilarna var sålda allihop när vi gick därifrån. Annars var vasen i Sterlingsilver en klar favorit hos mig.


För att komma till nästa utställning, går man lämpligt nog genom parken. Det var väl ca 3 veckor sedan vi var här och då var det bara en tidig Rhododendron som blommade. Nu har det formligen exploderat och det är grönt och frodigt


Vitsippor naturligtvis och en annan liten rar som jag inte vet namnet på


Här inne i parken, var enskild utställning, men min största behållning var att se alla föremål där inne. Gamla maskiner, skördetröskor, pannor, burkar, våffeljärn, redskap och annat från lång tid tillbaka fram till nu. Mycket intressant



Vid det här laget hade det blivit riktigt varmt. Otippat efter en regning förmiddag, men bra såklart så vi kunde även gå och titta på alla olika sorters Magnolia som finns här. Blomman nedan är stor som min handflata.


Och Gullvivor! De har jag inte sett där förut, men de är ju för fina. Fast de är gula :)


Förvånande dock är att fälten redan börjar bli gula av Rapsen som nu börjat slå ut. Det är tidigt!


Så var en minikonstrunda över och jag for hem och bänkade mig framför MFF- DIF. Det var väldigt fint spel av Malmö och en fröjd att titta på matchen men vinstsviten sprack, då slutresultatet blev 2-2.
Bättre än förlust givetvis och fortfarande tabelletta men ändå....
Så var Påsken över och jag har överlevt första dagen på jobb efter det. Go´Kväll

3 kommentarer:

  1. Wow vad mycket fint! Ett besök i Alnarpsparken står verkligen på min önskelista. Jag hann inte med konstrundan i år tyvärr men det blev ju kosläpp istället. :)
    kramar och trevlig kväll i paradiset

    SvaraRadera
  2. Vilken otroligt aktiv påsk du har haft! Underbara bilder både i detta och förra inlägget! Jag kan tro du har tankat energi :-)
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Ja du har minsann inte bara moffat påskgodis som en annan:) Sanslöst hur långt våren kommit hos er..
    Kram

    SvaraRadera