L

måndag 14 april 2014

Nygammal favorit

Jag har en ”ny” favorit bland kryddor. Eller, ny är den ju inte, men har fram tills nu varit lite trixig att få tag på. Rökt Paprikapulver! Första gången jag smakade rökt Paprika var i Ungern för många år sedan, när jag rände där en del med en kompis som är halvungrare. Så god som det ungerska är den inte och man behöver använda mycket mer för att smaken ska komma fram, men jag är ändå mycket nöjd med att jag nu kan gå till närmsta mataffär och shopsa.


Så i fredags tyckte Mr T att vi jag skulle göra planka. Jag har aldrig gjort det förut p g a inga plankor, men han tog med sina och det är ju inte någon avancerad matlagning precis, men gott blir det och självklart kryddades köttet med bl a  denna ljuvliga krydda.


Mosen spritsades såklart. Jag tar alla chanser att få spritsa och på planka är det ju helt legitimt också att göra det. Jag älskar potatismos och kan äta det som egen rätt. Därför tycker jag inte heller det behövs någon sås. 


Däremot gjorde jag kryddsmör. Detta heter ”Lilla Viks kryddsmör” och kommer från Borgeby Kryddgård, som ligger en bit utanför Metropolen. Det har använts av vår familj i många år och är bara så supergott. Jag vet inte om deras kryddor går att beställa någonstans, men om så är fallet, rekommenderar jag det verkligen.


Mycket jobb är det nu och det blev inget målande idag eftersom jag kom iväg från jobbet så sent, men jag ska göra ett nytt försök i morgon. Go´Kväll

6 kommentarer:

  1. Ojoj, det ser gott ut! Och avancerat! Jag gillar med kryddsmör! På sommaren är det speciellt gott till grillat :-)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut inte avancerat nån´ stans, men gott blev det. Älskar potatismos! Kram

      Radera
  2. Åh vilket skojsigt tips med kryddan - måste införskaffas!
    Kram
    Jeanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har ju möjlighet, så det tycker jag absolut att du ska göra, eller så hör jag av mig om jag skulle springa på den. De brukar även stå på våra marknader här nere i skåneland. Kramar

      Radera
  3. Och jag som älskar paprika, bara det… Måste testas. Kan inte jag hyra dig för matlagning några dagar? Allt du gör ser så himla gott ut:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är snäll... och javisst är kryddan en riktig hit. Du får väl pallra dig hit i år igen ;), så ska jag laga mat åt dig! Kram

      Radera