L

onsdag 2 april 2014

"Oh my arsing God in a box!"

Usch vilken riktigt obra dag det var igår. Hemskt hektiskt på jobbet och när jag sen for ut till Paradiset för att kolla kranarna (vattnet sattes på igår) möttes jag av översvämning i badrummet.

En packning elller liknande på toastolen hade liksom släppt lite och det sprutade ut vatten. 

Men vakmästare R kom med nå´t verktyg och det är åtminstone temporärt fixat. Sent var det bara att ta vad handdukar som fanns till hands och torka.

Så gick luften ur mig när jag kom hem och istället för att ta en PW till havet, lade jag mig i soffan och såg en film. En riktigt bra sådan, som helt gått mig förbi.


Richard Curtis har skrivit och regisserat denna lilla pärla. Liksom Notting Hill, Fyra Bröllop…, Love Actually, Bridget Jones- filmerna, så han kan väl sin sak tycker jag nog. Underhållande filmer allihop.

Tim (Domhall Gleeson) finner kärleken i Mary (Rachel McAdams) och förutom om de två, handlar filmen om tid. Lite dubbeltydigt, som titeln antyder...

Bäst är dock, som alltid, Billy Nighy. Jag verkligen ÄLSKAR Mr Nighy och i denna filmen vill man bara liksom ha honom nära, krama honom och aldrig släppa taget. Helt seriöst skulle jag kunna tänka mig att åka till England eller var han nu bor, leta upp honom och ja, kanske bli något av en "stalker". Fast på ett bra sätt.


Och språket i dessa filmer...rubriken  är en replik i filmen förstås och liksom i flera av de andra filmerna av Curtis, är även denna film full av underbara uttryck. Och en hel del svordomar, men de klarar sig liksom på att karaktärerna som uttalar dem, själv alltid ser nästan lite förvånade ut över att de kan säga något liknande.


Nu ska det sägas att den fick väldigt blandad kritik när den kom förra året. Och förväntar man sig en film som t ex "Babel" eller "12 years a slave" blir man förstås besviken, men den utger sig inte heller för att vara något annat än en rörande liten kärlekshistoria.

Jag grät mycket. Både av glädje, rörelse och sorg och jag kan tänka mig att se den igen när jag behöver lite "feelgood". Betyg 4 Flipfloppor.

Annars är det väl sådär...jag gick tidigare från jobbet med huvudvärk som aldrig verkar vilja gå över och jag är inte alls varken på humör eller i fas, men det reder sig väl det med vad det lider.. Go´Kväll

13 kommentarer:

  1. Usch vilket rassel med vattnet :( Hoppas det inte blev allför illa!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska inspektera i morgon, hoppas såklart på det bästa, Kram

      Radera
  2. Tur att du åkte ut till Paradiset och kollade läget. Tänk vilken soppa det kunde varit annars:(
    Filmen låter onekligen lockande!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen tur! Filmen ja, klart underhållande alltså. Kram

      Radera
  3. Men fy vilken dag du hade, och så huvudvärk på det i dag. Hoppas det vänder nu och går åt rätt håll.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också det. I morgon är det iaf fredag och det är alltid bra. Kramar

      Radera
  4. Hujeda med vattenläcka och vad skönt att du fick hjälp snabbt även om det måste ha blivit rejält blött.
    Filmtipset låter jättebra! Ska leta upp den och se snarast.
    kramar och hoppas du har en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en del vatten onekligen, men nu ska det nog klara sig. Kram

      Radera
  5. Fy vad trist men tur ändå!
    Filmen såg jag för någon vecka sen och visst var den fin, men bara en trea av mig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Mr Nighy som gör att det blev en 4:a trots allt...fniss ;) Kram

      Radera
  6. Förbannat bra rubrik på dagens inlägg! ;-)

    Hoppas du slipper allvarlig vattenskada, men om det ändå är så hoppas jag att du har en bra försäkring.

    Kram
    Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, bra försäkring finns. Vi har särskilda där i området och jag ska kolla läget i morgon, men tror det klarar sig. Kram

      Radera
  7. ÅH, jag älskar den filmen. Såg den på flygget hem från USA och jag blev helt tagen av denna. En riktigt feelgood film. Den får 5 av 5 av mig :-) men jag är ganska blödig av mig :-)
    KRAM!!

    SvaraRadera