L

onsdag 23 april 2014

Omskola igen.

Det går snabbt framåt med min lilla tomatodling, som synes nedan och det är ju roligt.
Så i helgen som gick, omskolades de igen. Förhoppningsvis för sista gången innan de hamnar i sina slutgiltiga krukor…



Jag planterar alltid ”ned” småplantor lite, för hur mycket ljus de än får, kan de ibland ha en tendens att ränna iväg och bli rangliga. Och rangliga plantor gör ingen glad.
Här ser man en planta i nya krukan och på det djupet vill jag ha dem.


Fina, friska rötter och hög tid för dem att få nya större krukor.


Håller man försiktigt ihop bladen blir det lätt att fylla på med jord i krukan.
Diskbänken blev precis full, men tack och lov tog Ma och Pa en av varje sort i helgen, så jag har ”bara” 20 stycken kvar. 5 av varje sort. Jag är särskilt nyfiken på hur de Ryska ska utveckla sig.


Jag har alltså inga som helst belägg för att de är ryska, men jag hittade tomaten sent på säsongen, plantan stod på friland, vilket innebär att de bör tåla en hel del och den var lite ruff både i utseende och smak, så för att kalla dem något, kallar jag dem Ryska. Härdiga liksom...


Nu ska jag fortsätta med min röjning i Buren och skafferiet står överst på listan. Go´Kväll

6 kommentarer:

  1. Jäklar vad det växer! Har odlat tomater förr om åren jag med, dom blir ju så goda! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blir ju det och per automatik så ekologiska de kan bli! Kram

      Radera
  2. Hrmmm...jag ska smygplantera om lite i morgon på våra tomatplantor...
    De ryska låter väldans spännande!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna en Ryss om du vill, jag ska ha mina i en av pallkragarna, Klem

      Radera
  3. Oj så härligt det ser ut :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förhoppningsvis blir det många goda! Kram

      Radera