L

lördag 12 april 2014

Rapport från Potatis- Paradiset


Idag vaknade jag upp till strålande solsken och efter att ha hjälpt Pa med däcken, körde vi ut till Paradiset. Jag donade lite inomhus och när solen värmt på lite och torkat upp daggen, klippte jag gräset. För fjärde gången i år redan...


I huvudsak åkte vi dock ut för att sätta potatis. Ca 2 veckor tidigare än förra året t ex. Tror jag satt den 17:e April som tidigast förr om åren och förra året mycket senare än normalt.


Sen kom brorsdotter L med Ma. L hade gjort Ma fin i håret, det är verkligen toppen att ha en frisör i familjen! Vid det laget var det riktigt varmt och skönt, så vi fikade lite.


Pa är en riktig godisgris och har här munnen full. Han har även spelgelglas i solbrillorna. Trendigt värre... De där Ploppen innehåller förresten saltlakrits och det kan jag verkligen rekomendera!


Ja, sen fortsatte vi och eftersom jag för en gång skull grävt landet ordentligt och djupt, var det väldigt lätt att få ned potatisen. Jag har en gammal spade utan spadblad som jag gör hålen med.


Sen var det bara att kratta över jorden...


..lägga över fiberduk och ja, nu blir det till att vänta.


Såhär fint blommade mina tidigaste Tulipaner. De slog ut första Maj förra året, så nog är "allt" lite tidigare i år.


Lagom tills det var dags att fara hem, efter att ha hämtat mat och ätit sen lunch utomhus, slog de ihop sig och jag undrar om jag inte tycker de är ännu vackrare så...


Hemma igen, fick jag nöjet att se MFF slå Gävle hemma med 1-0. Mkt Bra! 
I morgon ska det blir sämre väder, men jag ska till Paradiset ändå och fortsätta mitt donande inomhus. Kanske har jag klantat till det ordentligt. Det visar sig i morgon. Go´Kväll



4 kommentarer:

  1. Härliga bilder som verkligen berättar om vår! Coolt att se att tulpaner kan veckla ut sig i solen, ser nästan ut som en annan blomma. Intressant!

    Kram
    /Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är lite speciella och jag har dessutom fått dem, så de påminner mig om givarna också varje vår. De bor i USA, så det är extra roligt. Kram

      Radera
  2. Tänk att trädgårdsvårbruket är igång nu redan. Själv ska jag i år se vad trädgården har att bjuda, ett litet kryddland har jag hittat men det verkar mest vara nässlor och citronmeliss där, men nässelsoppa är ju gott. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande ändå ,med en ny trädgård! Ja, jag provade nässelsoppa för första gången förra året och det var ju inte så dumt alls faktiskt. Kramar

      Radera