L

söndag 6 april 2014

Vad blir det för mat? 2.0

I går var det dags igen. Mr T och väninna M kom hem till mig med matkassar jag skulle försöka få fram något ätbart av. Mkt roligt!

Vi började dock med lite bubbel och jag funderade en stund, googlade och satte sen igång.


följande fanns i kassarna: Blåmusslor, Bacon, mörad Fläskytterfilé, Sötpotatis, Champinjoner, Philadelphiaost (lök/ paprika) Matlagningsvin, Squash, Avocado, Persilja, Grädde, Citron, Paprika, Småtomater och en Chili. Det var nog allt tror jag...


Till förrätt blev det såklart Moule Mairinere. Såklart. Men jag grillade även ganska tjocka skivor av Squashen, fyllde några Champinjoner med färskosten och satte in i ugnen och satte dem därefter på Squashskivorna.


Filén kryddades med min nya favoritkrydda, rökt Paprika och lindades därefter i bacon, bryntes och åkte in i ugnen tillsammans med sötpotatisen, som jag klyftade, oljade och saltade på.


Av grönsakerna gjorde jag en salsa, som blev riktigt god i all sin enkelhet. Resten av svamp och grädde blev svampsås


Jag stod för desserten och hade frysta Bigaråer jag plockade i somras. De tog jag fram i fredags kväll och satte i kylen för långsam tining.


Det blev mycket vätska när de tinade och ännu mer när jag kärnade ur dem, därför kokade jag upp dem först innan jag fyllde pajskalet.


Himla roligt, men jisses så mätta vi blev. Nåja. Allt blev ätbart och det är ju huvudsaken.
Idag har det varit tjock dimma i princip hela dagen och det stod egentligen tur till Paradiset på programmet, men p g a för blött,  gick jag istället ned till havet. Mkt Bra!

8 kommentarer:

  1. Pajen ser ljuvligt god....jag gillar maräng
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev helt ok och maräng är ju aldrig fel! Klem

      Radera
  2. Det låter så himla kul, undrar om ka få 2-3 väninnor att både handla och laga mat om jag agerar assistent ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahha, assistera...hur tänker du då? ;) Kram

      Radera
  3. Bra jobbat. Jag gillar också att laga mat på vad som finnes och typ alltid blir det väldigt bra faktiskt. 😉 kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det brukar gå att få ihop något i alla fall, Kram

      Radera
  4. Vad gott det låter. Jag är mer inne på samma som Rosen, jag borde som mest assistera:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill mkt hellre laga (själv) än handla, så detta upplägget passar mig bra! Kram

      Radera