L

torsdag 15 maj 2014

Konsert- Köpenhamn

I Tisdags var det alltså konsertdags igen. Denna gång Kent och i Köpenhamn. Vi försökte få biljetter till Lund, p g a närmare, men de tog slut fort, fort. Spelningen  var på Stora Vega och det var naturligtvis svårt slutsålt där med.  



I dagsljus är (Ö) - kända Istergade, som leder fram till Vega och som ligger bakom Stationen, väldigt rolig att flanera på. För här finns faktiskt mer än sexshoppar och droghandel. Nu hade vi lite bråttom, så vi flanerade väl inte direkt, men jag hann titta upp lite i alla fall



Och på en trapp hade någon Pärlat. Så fint!


Vega är en helt underbar gammal lokal, som med varsam hand renoverats för att behålla retrostilen så intakt som möjligt. Golv, väggar och inte minst lampor bidrar. Det finns barer lite här och där och även ute på rökbalkongen har de gjort det mysigt med infravärme och palmer. 



Spellokalen har balustrader på långsidorna, där man kan stå och en läktare med sittplatser på ena kortsidan. Där satt vi. Precis i mitten och med en öl i handen. Mkt Bra! 


Jag har lyssnat en del på nya skivan Tigerdrottningen. Det är  nr 11 i ordningen och låter väldigt mycket Kent. Det finns liksom ingen tvekan när man hör en låt, texterna är nästan lika obskyra som vanligt det är lika deppigt som vanligt och jag borde älska den, men det gör jag inte, jag bara gillar den ganska mycket. 

Så förväntningarna var väl inte superhöga, jag tänkte innan att detta är fjärde och kanske sista gången jag ser dem… Setlisten hade jag kollat upp i förväg, vilket jag ångrade i samma sekund. Det är för- och nackdelar med att göra det, helt klart.


Så antingen har jag blivit för gammal eller är de inte lika bra som förr, för trots att det omisskännliga soundet är där och Jocke Berg sjunger ovanligt bra och tydligt, kunde jag inte engagera mig som vanligt. Förrän när ”Socker” kom som fjärde låt. Då blev det bättre och bättre, även om det inte på något sätt var extrarodinärt. Normalt sett, och detta bär mig verkligen emot att säga, haha, är den danska konsertpubliken generellt alltid mer på hugget än den svenska, men inte ens de fick det att lyfta ordentligt förrän under extranumren (Lilla Ego och 747)


 Jag önskar att jag haft min ”riktiga” kamera med mig, men det är så olika om man får ta med stora kameror in eller inte. Oftast inte så jag vågade inte chansa utan använde mobilen istället. Såklart kollades inte väskor o dyl. när vi gick in bara för det…
Nu hade de någon slags ”fiffiga” strålkastare på scen, som i princip gjorde det omöjligt att fota, så det spelade kanske inte så stor roll. Klart är att jag aldrig sett så lite mobiler i luften på deras konserter, det var liksom inte lönt…


Exakt 90 minuter efter första låtens intro, gick de av och vi gick på höger sida av Istergade tillbaka till tåget. På kvällen/ natten går man inte gärna på vänster sida. Om man inte vill köpa ”något särskilt”, mucka gräl eller supa till, vilket vi inte ville.

Bäst: Socker
Sämst: Jocke Berg säger själv de har en stor låtskatt, varför då inte spela lite fler låtar!
Saknad: Många, vilken låt som helst från ”Du och Jag, Döden” t ex och såklart ”Utan Dina Andetag” 
Mest Otippat: 747 är tillbaka som finallåt
Fråga: Deras egen ”Kentfest” de arrangerar på Ullevi i sommar, kan det verkligen vara något?
Betyg: 4 svaga Flipfloppor. 

I  kväll tömmer jag verandan, då nytt golv alltså är på gång. Det går m a o i ett just nu. Go´Kväll 

6 kommentarer:

  1. Verkligen, låter som full rulle hos dig i paradiset. Här är potatisen 20 cm ovanför, jisses! Och Vega, ja det är nostalgi för mig att se som jobbat där inne för länge sedan.
    kram och trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det exploderar ju nu, men det är klart...en massa regn och så sol på det. Vega är alltid bäst! Kram

      Radera
  2. Det var drag på Mejeriet när jag cyklade till jobbet igårkväll:)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahha, det kan jag absolut tänka mig. Kramen

      Radera
  3. Jag älskar Kent också och toklyssnar just nu på Tigerprinsessan! Hade velat se dom i sommar men tiden räcker inte till....Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill ju alltid se Kent! ;) Kram

      Radera