L

onsdag 14 maj 2014

Rapport från Paradiset & småvaserna

Vilodagen helgades med en lika lång sovmorgon som på Lördagen, men sen fick jag rätt bra fräs ändå. Snabbt upp på parkeringen, där jag alltid köper blommor till mina lådor. Det är ett syskonpar som säljer. Hon har stuga och han har plantskola. Mkt Bra!
Det blev Lavendelfärgad Snöflinga till lådan under köksfönstret och vita Hängverbenor till de andra. Det ser lite ynkligt ut nu kanske, men jag vill ju att de ska ha plats att växa till sig ordentligt.



Förmodligen handlar jag något mer nästa helg, men trädgården skrek efter uppmärksamhet och när jag planterat lådorna, tog jag itu med Maskrosorna. De måste vara muterade på något vis i år, för fler och större vet jag inte om jag någonsin haft. Drygt halva trädgården avverkades. Jag drar upp dem en och en för hand, vilket är ganska tidskrävande, men gör att det faktiskt håller sig rätt bra resten av sommaren. Maskrosor är förresten 2- åriga, så de frön som sprids i år, blir nya blommor först nästa år.

Fiberduken över potatisen åkte också av och faktiskt var det inte så mycket ogräs där som jag förväntat mig, däremot bör de snart kupas. 


Bondbönorna är jättefina och jag tycker mig se att de växer varje dag så att det verkligen syns. I bakgrunden t v syns Hösthallon och t h Rabarber och vitlöken som jag satte förra hösten. 


Så satte jag för första gången i år blommor i småvaserna. Liljekonvaljer, Rysk Hyacintklocka (har jag för mig) och Brunnäva, som blommar redan. Nu känns det hemtrevligt på riktigt inomhus..., 



men det blir inte långvarigt. Nytt golv på verandan måste till och det har inhandlats idag. Mkt Bra!

5 kommentarer:

  1. Men nu syns det verkligen att du bor i Skåne, är ju full sommar där! Vi har inte ens kunnat plantera något ute än. Jo penseer ;-)

    Kul att se småvaserna igen. Även det ett sommartecken :-)

    /Marlene

    SvaraRadera
  2. Å vad det växer så härligt att se och jag längtar söderut
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara blommor i småvaserna.......Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Så härligt att se småvaserna och mina potatis har också satt fart. Ha en fortsatt fin vecka så hoppas vi på värmen som ska komma.
    kram!

    SvaraRadera
  5. Jag har också ryckt upp gigantiska maskrosor för hand ur gräsmattan, hur många som helst...
    Kramar

    SvaraRadera