L

tisdag 20 maj 2014

Rapport från Paradiset

Efter jobb idag, var jag i Buren för att hämta posten räkningarna och kolla läget lite. Det innebär också att jag nu bott i Paradiset i 20 dagar redan. Undrar lite vart de dagarna tog vägen, som jag även sa till Sanna innan idag när vi mailades vid.

Det är ganska kaosigt inne p g a inget golv på verandan och allt som normalt står där, trängs nu inne i rummet och köket. Så jag är mest utomhus i den mån det går, för jag har väldigt svårt för den röran. Nästan så jag mår psykiskt dåligt…

Ute är emellertid härligt nu och jag börjar få rätt bra styr på trädgården också. Det som blommar nu är bl a Flocknävan, som jag har på två ställen och som sprider sig som ogräs om man inte håller efter den. Vilket iof är lätt. Ganska oansenlig på håll, men söt blomma och bladen får fin gyllenröd färg på hösten.


Vid trappen, blommar Vallmon och kommer att göra så ett bra tag till. Den får sprida sig inom rimliga gränser, då jag tycker det ser rätt mysigt och välkomnande ut att ha den där.



Under det rosa trädet, blommar en liten alldeles underbar Bräcka. Särskilt fint på den bit där den står ihop med Alunroten. Man skymtar också något som kan vara Porslinsveronika. Vita fina toppiga blomkolvar, som tyvärr lagt sig efter regnet i söndags.


Ormroten, som inte alls är liten fast den heter ”Liten Ormrot” börjar slå ut på allvar nu och det som är fint med den är att den blommar om. Och Liljekonvaljerna, som verkar fått fnatt så många de är i år. Kanske att jag måste gallra lite, fast det bär mig emot…


Och Blodnävan jag satt längs en gång vid en av rabatterna. Så otroligt tacksam den är! Växer snabbt och blommar länge. Det är väl det ultimata?


Slutligen har Aklejorna kommit igång ordentligt nu, men det känns faktiskt som de är färre i år än förra året, vilket är lite märkligt ändå.


I går kom en granne och frågade traditionsenligt om jag inte ville låna högtryck för att spola plattorna runt huset och jag svarade lika traditionsenligt att ”nej, jag tycker det är fint med mossa på dem.”  
Italienaren + Fru är på plats, liksom Festprissen och Surkärringen+ Man. Nu saknas bara Sommarfamiljen och ”livsjnutaren + dotter”, som nog inte flyttar ut innan skolorna slutat. Allt som vanligt alltså! Go´Kväll



8 kommentarer:

  1. Fint! Insåg ikväll att sommaren kommit också hit till Hälsingland. Var hem till mor och såg att liljekonvaljerna faktiskt börjat blomma. Och liksom hos dig var de ovanligt talrika!

    Måste också säga att en blir nyfiken på grannarna utifrån dina benämningar på dem. Kanske vi får veta mer i kommande inlägg? ;-)

    /Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det kanske ett konvalj- år då? Aklejorna är däremot färre än vanligt på något vis. Grannarna ja, det kommer nog lite storys om dem i sommar.. var så säker ;)

      Radera
  2. Jag måste ha missat att golvet är borta? Hoppas du får ordning på det snart!
    Underbara bilder som alltid:) Jag mailar dig när jag vet om jag får ihop det..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flytspackel på lördag, planka för att komma in, men förhoppningsvis är det klart nästa vecka, Kram

      Radera
  3. Så fint! Lycka till med golvet och jag, jag har röra både inomhus och utomhus. Fast mest inne. :)
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahha. Och tack för sällskapet hem idag;) Kram

      Radera
  4. Helt rätt mossan på plattorna ska så klart inte alls högtryckas 😉
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag menar väl det!!! ;) Kram

      Radera