L

måndag 5 maj 2014

Tulipanutställning- bildbomb

När jag bor i Paradiset, särskilt i början, är jag nästan aldrig stilla. Det finns alltid att göra när man har trädgård. Helgen har gått till att packa upp och få ordning inomhus, under tiden som jag sneglat ut och sett Maskrosor och Kirskål växa och frodas och bara längtat efter att få ta bort eländet.. Ändå tvekade jag inte när Ma igår ringde och sa: ”Du måste se Tulpanutställningen i Slottsträdgården. Idag, innan det är för sent!”


Mellan Stadsbibilioteket och Museét i Metropolen ligger en stor park. Kungsparken/ slottsträdgården. Kanalen rinner tvärs igenom och det är på den man bl a kan åka den flotte jag och Fiona roade oss på i Augusti förra året.


Tydligen har jag inte varit där vid denna tiden på året förut, för jag kan då inte minnas att det faktiskt växer Gullvivor där. Så himla fint! Det ser väl inte så ut precis, men parken var alldeles översvämmad av soltörstande och leksugna barn och vuxna. Helt underbart att se!

Närmast muséet ligger ett café som sköts av Tareq Taylor. Nu springer jag väl inte här för jämnan, men jag har aldrig varit här utan att det varit kö och i stort sett omöjligt att få sittplats. Men jag skulle kolla Tulipaner och inte fika, så det gjorde inte så mycket…



Nu har jag inte googlat eller liknande, men jag skulle gissa på att det finns åtminstone ett 70- tal olika sorters Tulipaner, de ena vackrare än de andra. Så nu kan man sluta läsa om man inte är intresserad, för stor bildbomb kommer här.


De här är ju helt overkliga. Mer som Pioner än Tulpaner...


.. de rååååsa är ännu mer Pionlika!



Bilderna gör dem inte rättvisa, men kanske kan man föreställa sig hur fint det är, även om det verkligen är på sluttampen och en del faktiskt redan blommat över helt och hållet. Så har man vägarna förbi, skulle jag tro att det rör sig om 2 max 3 dagar innan de börjar vissna ihop ordentligt…

Man får då se alla varianter, fransiga t ex, som jag har en förkärlek till


eller randiga och krusbladiga



Jag var inte precis ensam om att kräla i sågspånet för att komma nära underverken. Här en av favoriterna, fast det är i stort sett omöjligt att rangordna dem. Härligt lime/rosa- färgade liljetulipaner.


enkla tvåfärgade är också vackra




Just när jag lämnade utställningen, kom en hel hög med paddlare.

Och precis när jag lämnade parken, såg jag mamma And med ungar som måste vara precis nya.. Mkt Bra!


I kväll har jag börjat på det totalt meningslösa arbetet med att få bort Kirskålen. Go´Kväll

4 kommentarer:

  1. Kirskålen är väl ätbar, tror att den fördes in av munkar någon gång i tiden.
    Tulpanerna var ju helt underbara för att inte tala om dunbollarna i vattnet. Lycka till men ditt Paradis och kramar

    SvaraRadera
  2. Vilken färgglad blomsterprakt! Jag älskar tulpaner, speciellt de där lite annorlunda. Krusbladiga, flerfärgade eller fyllda är speciella och så fina!
    Lycka till med Kirskålen! Inget enkelt arbete precis...
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Galet vackert med tulpanerna, som en godispåse liksom. Och Malmö stad borde anställa dig som reportagebloggare. :) :)
    Massa kram!

    SvaraRadera
  4. Men vilka bilder/blommor, underbart!! Och jag kan bara hålla med ovanstående, har fått en sån märklig längtan till Malmö ;-) och Skåne!

    Tack,
    Marlene

    SvaraRadera