L

tisdag 13 maj 2014

Ystad del 2- Cruising

             Jag tror det är omöjligt att inte charmas av Ystad. Även när det är folktomt, som det var i Lördags när vi kom dit. Och som kändes lite skumt. Visserligen hade affärerna stängt och det är knappt säsong än, men ändå…
Solen tittade fram och vi gick bara precis över gatan och satte oss på torget för vätskekontroll. Jag fick plötsligt värsta semesterkänslan där och då. Solsken, vin och trevligt sällskap. Det är sällan jag åker dit annat än på sommaren och när det lilla turisttåget körde förbi (nästan tomt) var upplevelsen total. Jag hade semester! Fast det var en helt vanlig lördag.


Mr T ”den andre” har inte varit mycket där så det blev en del flanerande och här följer lite stadsbilder. Kanske mest till Linda, om hon inte har vägarna förbi denna sommaren, för hon har ju också en viss förkärlek för denna staden om jag inte har helt fel för mig.



T o m Bäckahästen var i princip tomt.



MrT x 2 påväg till konserten


Efter konserten hände det mest otippade på hela dagen! När vi kom ut från teatern, var det alldeles smockfullt med människor längs vägen. Vissa med brassestolar och picknick med sig. Det var den årliga Cruisingen vi helt ovetandes hade prickat in och det var väl därför det var så tomt förut. Folk var helt enkelt hemma och laddade…


Jag tror inte att jag någonsin sett så många fina gamla bilar på en gång. Mr T ”den andre” rabblade upp exakt vad det var för märke/ modell på varenda en, men det minns jag inte nu. Fina var de i alla fall och de som körde hade verkligen gått ”all in” med musik, kläder och frisyrer.



En Ystadsboende kollega berättade i måndags, att det är en riktigt stor happening varje år och de har en runda de kör i timmavis, så att alla ska kunna se och som avslutas med en gigantfest strax utanför stan.

Så det var ju en otroligt otippad bonus på en redan bra lördag och vi hade dessutom gott om tid på oss innan tåget till Metropolen gick. Mkt Bra!



Dessa 2 var förresten mina absoluta favoriter av de vi hann se


Mello då? Jag för hela HBQT- världen är det såklart jättebra att ”Ola Salo” vann hela alltet, det borde inte ens vara en ”issue”, men bästa låten tyckte jag inte att det var. Sanna gjorde ett rysningsframkallande underbart framträdande. Armeninen var också bra, men bäst tyckte jag om Nederländerna. Inte så otippat kanske, då det var väldigt country- betonat. Kul då att de knep andraplatsen. När detta publiceras, är jag i Köpenhamn och ser Kent. Go´Kväll

7 kommentarer:

  1. Det ser ut som att till Ystad vore det inte dumt att åka. Jag har aldrig varit där.
    Finfina bilar det där och dessutom håller jag med dig angående Mello. Nederländerna var min absoluta favorit, Sanna var fantastisk och sedan tror jag att det var Moldavien och Ungern som jag tyckte om.
    Nederländerna känns det som om jag vill softa omkring i trädgården med ett glas rose i handen, långklänning ochbarfota till.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Softa omkring i trädgården till Nederländerna låter alldeles utmärkt och bör testas när allt är på plats. Jag gillade också några till, men minnet är så förtvivlat kort. Hoppas du får tillfälle någon gång att åka till Ystad, för det är faktiskt väl värt ett besök, Kram

      Radera
  2. Ola Salo - ja, jag tyckte hon såg bekant ut. Jag sa att det var Jesus och då var vi ju inne på samna spår då Salo spelat honom.
    Blev så besviken atr Levande Hem stängt! Men de förlorade en del på ägarbytet.
    Vilka härliga dagar du har!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de gorde väl det till förmån för Ordonance i närheten... Det är roliga dagar nu helt klart, det klumpade ihop sig lite bara, men det går fint när det är roligheter, Kramar

      Radera
  3. Vilka underbara bilar och ha så fint i Köpenhamn!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de var så fina de allra flesta. Köpenhamn var grått och regnigt, men konserten var kalas! Kram

      Radera
  4. Kul att hamn bland alla gamla bilar och deras uppvisning! Ang Mellon så somnade jag efter fem låtar...
    Kramar

    SvaraRadera