L

måndag 9 juni 2014

Rundtur & Utflykt

Mannen på bilden heter Sven Rosborn, är arkeolog och har tidigare i 17 år varit chef för Metropolens Museér. Om ni av någon anledning skulle springa på denna fantastiske man, är det bara att gratulera!


Han var guide på den tur jag igår gick i Pildammarna. Baltiska Utställningen firar 100 år i år och det har uppmärksammats. Man fick ett häfte med en karta så som utställningsområdet såg ut då och som det ser ut nu, samt ett antal bilder och vi stod sedan på samma ställe fotografen stått och lyssnade till hur det var och försökte föreställa oss hur det såg ut.


Det går inte att återge naturligtvis, men en otrolig, effektiv organisation och driven arkitekt fick det hela att fungera och Mr Rosborn berättade med en sällan skådad inlevelse. Han får 5 starka Flipfloppor. Lätt!!



Han hade också rotat fram gamla tidningar och citerade en del roligheter om vad som stod i dem om utställningen.


Sen kryllar parken av ungar nu och de är ju bara så svåra att motstå…


Turen avslutades vid Margaretapaviljongen, ett av de ytterst få spåren som finns kvar av utställningen.



Sen var jag bara hemma och vände, för att därefter styra stegen mot Lund. P g a  anledningar, hamnade jag solokvist en stund och passade på att ströva runt lite. Rosorna blommar nu och precis som t ex i min By, växer det klätterrosor utanför gathusen. Tröttnar man någonsin? Skulle inte tro det!





Det var en magisk kväll igår, varmt, helt stilla och jag hade jättesvårt att gå och lägga mig, för det betyder ju att långhelgen är över och arbetsdag väntar, men jag klarade av denna måndag också minsann.  Go´Kväll.

1 kommentar:

  1. Om du i sällskap med mig träffar Sven Rosborn så lär du se en annan sida av honom... Varje gång vi stöter på varandra efter den dagen 1995 då jag var en av politikerna i Malmö museenämnd var med och avskedade honom med omedelbar verkan pga olika saker som hänt dessförinnan. bland annat ansåg han att jag och några till politiker i nämnden vara värre än nazisterna och Hitler... Så kan väl säga att han är inte min favvis, men han är otroligt kunnig och charmerande om man stryker honom medhårs.

    SvaraRadera