L

tisdag 10 juni 2014

Trädgården & Småvaserna

Såklart exploderar det i trädgården nu, både på gott och ont. T ex är Aklejorna snart slut, liksom Brunnävan och Ormroten, så de första sommar-perennerna klipps nu ned. Men det kommer ju annat!  Denna vyn är som allra finast nu. Lönnen ihop med de blå Murklockorna och så Plymspirean som i stort sett är utslagen. Vilken praktfull perenn det är ändå!


Lönnen har små näsor nu också. Ännu knalligare röda än bladen som är mörkt vinröda. Jag har förresten en liten trädodling på gång, men det får bli i ett annat inlägg..



Eldkaprifolen försökte jag lite halvhjärtat att ta bort när jag skulle måla huset 2012, men  det går icke och nu när den blandar sig så fint med de blå klockorna, får den fungera lite som marktäckare istället.


Istället för Minipenséer, står det nu en Hängverbena i den blå krukan på bordet. Jag måste säga att den tillhör mina absoluta favoriter bland sommarblommorna. Lätta att rensa, väldigt fint växtsätt och de tål lite väder och vind bra.


Det är också Hängverbena jag har i lådorna och nu är de så täckta av blommor att man nästan inte ser bladverket. Det enda jag gör är att vattna. Inte ens någon näring får de och ändå är de så fina.


Minipenséerna är alltså överblommade och de sista hamnade i Småvaserna. Man kan klippa ned dem, så kommer de igen, men jag vet inte….tycker de tillhör våren på något vis och nu är det ju faktiskt sommar!



Idag undrar jag om vi inte har något slags värmerekort. Inte för att jag klagar, jag klagar aldrig någonsin på värmen. Fäller istället upp parasollen och grillar. Mkt Bra!

1 kommentar:

  1. Vad fint med de vita blommorna i lådorna...jag har penséer i vitt och de blommar så otroligt fint.
    Småvas har jag också!
    Kram Titti

    SvaraRadera