L

onsdag 9 juli 2014

Rapport från Paradiset


Så konstigt det blev i år… Grönsakslandet är sig inte likt alls. På plus- sidan är att potatisen är bra som vanligt, 


Bondbönorna växte mig över huvudet innan jag toppade dem och är klara för skörd vilken dag som helst. Likaså de röda sockerärtorna,


som har så fina blommor att jag stirrat mig blind på dem och inte uppmärksammat att de faktiskt också är klara för skörd. Ärtorna är dock gröna och inte röda, som jag trodde men det var väl blommorna som avsågs då.


På minus- sidan är att flera hallongrenar liksom brutits av vid basen. Det brukar vara någon vart år, men inte så många. De har dessutom inte växt särskilt mycket, eftersom de gigantiska bondbönorna liksom stulit utrymme och ljus för dem. Fast skörd kommer det att bli sen i Augusti, bara inte så stor som normalt.

Sen har varken dill eller sallad fungerat alls. Dillen, som jag brukar ha så jag ger bort massor, är till 4/5 i år liten, gul och förkrympt. Salladen är i stort sett uppäten och när jag sådde om, hann den knappt komma upp innan den också blev uppäten.


Ändå är nederdelen av trädgården väldigt frodig. Nästan för mycket skulle jag säga. Perennrabatterna bredvid grönsakslandet behöver verkligen rensas. Inte så mycket på ogräs kanske, men växterna behöver delas och flyttas (vart?) Det är nästan så det inte går att komma fram…

Roligt är också att stockrosorna vuxit sig riktigt rejäla några av dem och de har börjat slå ut nu. 


De här är till dig Linda, har bestämt för mig att du har en förkärlek till Stockrosor? Omöjligt ju att välja favoritblomma, men de hamnar lätt på min topp 3 i alla fall.


Nu är det strax dags för fotboll!! Brorsdotter L och Mr T är på väg. Vi ska grilla och jag ska bli klippt. Mkt bra!
Tror inte det blir en lika märklig match som gårdagens, men spännande ändå. Jag hoppas Argentina tar det. De har den där Messi, jag tror nog han kan ”bli något” ;)  Go´Kväll

6 kommentarer:

  1. Åh, så ljuvligt!
    SÅ trist att jag missade festen som även i år tydligen bjöd på högsommarvärme. Och så stockrosarna... I huset vi hade var de ju ogräs - växte överallt och var svåra att bli av med på fel ställen. Men SÅ ljuvliga! Jag älskar dem, de påminner om mitt Österlen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar dem också och blommar länge gör de ju! Kramar

      Radera
  2. Kul med Paradisrapport. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det växer mig snart över huvudet här... ;) Kramar

      Radera
  3. Jag älskar stockrosor och får ju inte se några live i sommar så stort tack för bilderna! Jättefina! Kram

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder.
    Nej det blev en rätt trist match som mest spred sig till en Twitterdispyt om huruvida man ska spela vidare om man fått en smäll så man raglar och faller ihop.
    Trevlig allians mellan mig och Hammarbys sjukgymnast =)

    SvaraRadera