L

torsdag 3 juli 2014

Stockholm- The Konsert

Fotbolls VM pågår som bekant om nu någon mot all förmodan skulle missat det. Ganska olämpligt spelade Brasilien den tidiga matchen i lördags, men vi hann se första halvlek innan det var tid att bege sig till Friends Arena. Skumt bygge helt klart, jag fick liksom inte riktigt grepp om den på utsidan, men det byggs också en hel del runt i kring, så det var kanske därför. 


Vi hittade i alla fall ”Merch” men shopsade inget. Vi hittade även vår ingång utan några som helst problem och även våra platser.


Jag har inte förut sett Pearl Jam, men är stor, stor fan av sångaren Eddie Vedders röst. Vill man ha bra exempel/ introduktion till honom, ska man lyssna på soundtracket till ”Into the Wild”, där han har skrivit och framför samtliga låtar. Ett otroligt bra album. Och ja, jag erkänner, jag är lite, lite kär i honom..


Men nu var det bandet det gällde. 23 908 personer i publiken och arenan var delvis avspärrad så den var liksom fyrkantig. Vilket Eddie f ö hade lite roligt åt. Han var helt uppenbart på strålande humör och drog såklart ned stora applåder när han med hjälp av en lapp, pratade typ Svenska med oss. Såklart fick man inte fota med systemkamera och det är därför totalt usla bilder därifrån, men det är en hjälp till mitt minne i alla fall. 


Vad som t ex inte framgår, är grafiken på de stora skärmarna. Jag såg något liknande för första gången när vi såg The Boss på Ullevi. Det är otroligt skarpa bilder, så pass att man ser håret på armarna, ansiktsuttryck osv. De är heller inte samma som visas på alla och ibland ser man det i svartvitt. Det blir lite som att se en musikvideo och livekonsert samtidigt på något vis, fast allt är live såklart.



Själva konserten var lite märklig tycker jag nog, men väldigt bra. Emellanåt njöt jag så fullständigt av hans underbara röst, sen fokuserade jag istället på gitarristerna som är superduktiga och rätt vad det är, blev det nästan punk och då framträder varken röster eller gitarrer, utan det larmades mest. Ett jädrans ös var det i alla fall och efter nästan 3 timmar och 35 låtar, knallade vi hem till hotellet igen.  5 starka Flipfloppor för att inte behöva ta sig därifrån med buss/T-bana utan bara kunna gå!


Bäst: Sirens- stor powerballad från nya albumet, kanske lite mesig på skiva, men mäktig värre live.
Sämst: ”Mind Your Manners” för larmigt för min smak, särskilt efter en så briljant inledning
Saknad: En låt från ”Into the Wild” hade inte skadat
Mest Otippat: Pink Floyd covern ”Mother”. Inte nog med att de spelar PF, de väljer dessutom en av mina favoriter
Fråga: Var det verkligen gott att dricka vin ur en Converse-doja en i publiken ville ha och fick signerad?
Betyg: 4 Flipfloppor. 


1 kommentar:

  1. Wow, hade gärna varit där! Eddie har en av de absolut bästa rösterna!

    /Marlene

    SvaraRadera