L

torsdag 31 juli 2014

Utflykt- Småland

Dagarna flyter ihop lite, vilket är underbart, men jag tror det var i onsdags förra veckan jag, Ma och Pa körde till Smålands djupa skogar, där morbror och moster bor.


Tror jag visat denna pärla förut. Morbror har alltså ritat och byggt hela huset själv.


Nytt för i år är växthuset på baksidan, där det också sen gammalt finns hagar till deras Islandshästar. Som de har bara för att det är roligt, men moster rider också på dem.


På tomten finns också en damm, där det blommar näckrosor. I fjärran skymtar förresten en av hästarna, som går för tillfälligt går i andra hagar.


Sen har han även byggt ett "Hotell". Värsta lyxboningen till Vaktlarna, som de har sedan en tid tillbaka. Det blev lite drama ett tag, då en av dem rymde, men vi hittade den och lyckades få den på plats igen.


Ljuvliga små ägg såklart och jag fick till min lycka en hög med mig hem. De smakar inte annorlunda än vanliga hönsägg, men de är ju så pyttigt söta och perfekta att t ex göra fina mackor med.


Så fikade vi.Himmagjorda smörrebröd. Bl a Sillamackor med vaktelägg såklart och kaka från bästa bageriet från Byn. Kolla kaffekopparna och asietten, är det inte helt ljuvligt?


Ma, pa och jag tog sen en tur för att hälsa på Mormor och Morfar. Jättefin gammal kyrka tycker jag nog och väldigt välskött på kyrkogården.


En höjdpunkt på vägen tillbaka var ändå att se en älgkalv. Nuförtiden springer de inte omkring till höger och vänster, som de gjorde när jag var liten , så det var lite roligt.


Så dukade vi under äppleträden där det annars sitter en hängmatta. Såklart. Detta är ju en idyll och då finns det alltid en hängmatta.


Rådjursfilé, mandelpotatis, kantarellsås, morötter, tomater och sockerärtor. Allt hemmaodlat och plockat utom filén, som de köpt på granngården. vildhallon med glass, grädde och chokelásås till dessert. Behöver jag säga att det var ljuvligt gott?

De äter vilt ofta. De har ju tillgång på ett helt annat sätt än vad vi har. Kommer ihåg en gång moster gjorde Kalops (som f ö är en av mina favoriträtter) på älg och jag tyckte det var höjden av lyx.


Så var ännu en perfekt semesterdag till ända. Jag är sannerligen lyckligt lottad!


Idag var kusin P här och vi var bl a på hamnfesten i Byn som varar i dagarna 3. Vädret är inte så kalasvarmt  som förut, men ca 23 grader och klarblå himmel. jag hoppas bara att jag inte badade för sista gången i tisdags. Ola Salo sa i morse på TV att varje dag med det väder vi haft nu är som en present och jag kunde inte instämma mer. Go´Kväll

3 kommentarer:

  1. En riktig Smålands idyll av hög rang! Ser mycket fint ut på alla sätt! Förstår det som slank ner i magen inte var så dumt det heller.. Tänk, vilka små pärlor som finns gömda i de djupa skogarna. Mysigt..
    Kram,
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Jag kommer ju ihåg hur förälskad jag blev i detta ställe när du visade det förra gången och nu ännu finare . Vilken dröm och fantastiska människor som skapat allt detta vackra. Kramar

    SvaraRadera
  3. Det stället är ju så läckert! Och kalops på älgkött är ju så gott! Kram Linda G

    SvaraRadera